Подолання викликів у сфері житлово-комунального господарства
Проблеми у сфері житлово-комунального господарства, шляхи їх вирішення та питання реалізації окремих нормативно-правових документів обговорили представники муніципалітетів і Мінінфраструктури 10 липня 2024 року під час Діалогового заходу з питань публічних (комунальних) послуг та відповідної інфраструктури, організованого Асоціацією міст України.
Мета зустрічі: формування пропозицій щодо вирішення проблемних питань у сфері публічних (комунальних) послуг та відповідної інфраструктури.
Під час заходу учасники обговорили:
- особливості підготовки до початку та сталого проходження опалювального сезону 2024/2025 року, пов’язані із недостатнім забезпеченням матеріально-технічними та фінансовими ресурсами підприємств ТКЕ;
- проблемні питання реалізації Закону України «Про управління відходами»;
- напрацювання пропозицій до проєкту Закону України «Про основні засади житлової політики»;
- проблемні питання законодавчого регулювання нецентралізованого водовідведення;
- інші актуальні питання у сфері ЖКГ.
Наталія Хоцянівська, директорка Департаменту комунальних послуг Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, розповіла про підготовку до вже до третього опалювального сезону, який відбуватиметься в умовах війни. За її словами, станом 01 липня 2024 року готовність до опалювального сезону 2024/2025 року становить 40%, що відповідає пунктам і строкам затвердженого плану. Наразі найбільш актуальною проблемою є забезпечення об’єктів незалежним енергоживленням. На законодавчому рівні були прийняті зміни до нормативно-правових документів, які спрощують процедури встановлення когенераційних установок, модульних котелень. Ґрунтовні роз’яснення щодо напрацьованих фахівцями Мінінфраструктури змін по спрощенню процедури встановлення когенераційних установок та модульних котелень будуть розіслані у всі обласні військові адміністрації для подальшого поширення органам місцевого самоврядування.
Ірина Перегінчук, начальниця відділу водопровідно-каналізаційного господарства Департаменту комунальних послуг Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, зупинилася на проблемних питаннях законодавчого регулювання нецентралізованого водовідведення, а також на ухвалених нормативно-правових актах та проєктах актів, які доопрацьовуються. Зокрема, вона озвучила основну суть напрацьованого проєкту Правил збирання, транспортування та очищення стічних вод в населених пунктах від об’єктів, які не приєднані до систем централізованого водовідведення, в якому регулюються питання:
- збирання та накопичення стічних вод;
- транспортування стічних вод споживачів;
- приймання та очищення стічних вод, які транспортуються асенізаційним транспортом;
- взаємовідносини між суб’єктами при збиранні, транспортування та очищенні стічних вод.
Іван Карий, директор департаменту розвитку інфраструктури міста виконкому Криворізької міської ради, окреслив низку проблемних питань процесу підготовки до початку та сталого проходження опалювального сезону 2024/2025 року, пов’язані із недостатнім забезпеченням матеріально-технічними та фінансовими ресурсами підприємств ТКЕ. Зокрема, він наголосив на 4-х ключових питаннях, які потребують негайного вирішення на рівні держави, а саме:
- необхідність компенсації різниці в тарифах підприємствам тепло- та водопостачання за рахунок коштів державного бюджету;
- примусового стягнення коштів постачальником природного газу з підприємств теплопостачання;
- зміни в механізм формування тарифів, в тому числі й в частині врахування використання джерел автономного постачання електричної енергії;
- спрощення оформлення документів, які стосуються закупівлі, встановлення та введення в експлуатацію автономних джерел енергопостачання.
Ольга Шаумян, начальниця відділу з правових питань Департаменту житлово-комунального господарства Кременчуцької міської ради, зосередила увагу на питаннях реалізації Закону України «Про управління відходами», зауваживши, що наразі відсутні механізми і можливості для повного виконання норм цього документу. Зокрема, не затверджені державні та регіональні плани управління відходами, що не дозволяє органам місцевого самоврядування затвердити місцеві плани управління відходами. Вона окремо зупинилася на проблемах, які виникають в громаді під час застосування норм Закону, в частині управління відходами, серед яких визначення тарифів за вивезення відходів, у тому числі від зелених насаджень, визначення виконавців послуг, механізмах притягнення до відповідальності за знищення зелених насаджень.
Світлана Сереженко, начальниця Управління житлової політики та природних монополій Департаменту розвитку інфраструктури міста Криворізької міської ради, надала низку пропозицій та зауважень до Проєкту Закону України «Про основні засади житлової політики». Зокрема, зауваживши, що цей документ – перший крок до реформування житлової політики в Україні, однак на сьогодні це лише рамковий документ, який потребує суттєвого доопрацювання. Вона детально зупинилася на проблемних питаннях, які стосуються правового регулювання маневрового житлового фонду, джерел формування соціального житла, заброньованого житла, відповідальності наймачів соціального житла, обміну житла громадянами з обмеженими фізичними можливостями, відселення з житла, яке підлягає зносу.
Олег Гарник, експерт Асоціації міст України з публічних (комунальних) послуг та відповідної інфраструктури, підбиваючи підсумки заходу, зауважив, що органи місцевого самоврядування докладають максимальних зусиль для надання якісних послуг у сфері комунальної інфраструктури та послуг, але через активні воєнні дії, виклики, з якими доводиться мати справу, лише додаються. За результатами зустрічі усі надані пропозиції будуть проаналізовані, узагальнені та направлені центральним органам виконавчої влади.
Відео засідання фахової мережі з питань публічних (комунальних) послуг та відповідної інфраструктури можна отримати у Регіональних відділеннях Асоціації міст України.
Захід організований Асоціацією міст України у рамках Проєкту «Сприяння всебічному розвитку громад через аналітику, діалог та міжнародне співробітництво», що фінансується Німецьким товариством Міжнародного співробітництва (GIZ) в рамках Підтримки реформи децентралізації в Україні (U-LEAD з Європою).