Нещодавно діджиталізація торкнулася і листків непрацездатності. ЇЇ реалізація відбувається шляхом запровадження електронних лікарняних.
Е-лікарняний - це документ, який підтверджує тимчасову непрацездатність працівника, зареєстрований у визначеному МОЗ порядку і має індивідуальний номер в спеціальному реєстрі. Саме він і слугує в подальшому підставою для нарахування страхових виплат працівникам.
З 04 червня в Україні була запроваджена цільова модель формування та видачі е-лікарняних. Це стало можливим завдяки наказу МОЗ від 01.06.2021 р. № 1066 «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки». При цьому із червня по кінець серпня в Україні діє перехідна модель впровадження е-лікарняних, яка передбачає, що медичні заклади поступово переходять на формування електронних медичних висновків про тимчасову непрацездатність, оскільки з 1 вересня 2021 року е-лікарняні мають запрацювати в усіх закладах охорони здоров’я.
Пропонується розглянути послідовність дій, які повинен виконати роботодавець для оплати е-лікарняного:
Крок 1. Роботодавець отримує сповіщення про відкриття е-лікарняного в кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України. Інформацію про закриття такого листка непрацездатності роботодавець може побачити теж на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Крок 2. У роботодавця виникає підстава для призначення матеріального забезпечення за е-лікарняним у разі закриття такого е-лікарняного (а у разі вагітності та пологів — при відкритті е-лікарняного). При цьому роботодавець на свій розсуд може роздрукувати такий е-лікарняний чи залишити в електронному вигляді. На нашу думку, поки механізм оплати е-лікарняних ще не відшліфований, то все ж таки краще роздруковувати такий лікарняний.
Крок 3. Кадрова служба перевіряє страховий стаж працівника, щодо якого отримано е-лікарняний, та надає інформацію про страховий стаж і кількість днів, які підлягають оплаті за рахунок роботодавця та Фонду. При цьому рішення про призначення матзабезпечення приймає комісія (уповноважений) із соцстрахування на підприємстві (Комісії із соціального страхування (уповноважені) на підприємствах продовжують свою роботу та призначають матеріальне забезпечення, як це було і раніше, незалежно від виду лікарняного — електронний він чи в паперовій формі. Вони зберігають весь обсяг функцій, передбачених Положенням про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності).
Крок 4. Комісія (уповноважений) із соцстраху оформляє рішення про призначення або відмову у призначенні матзабезпечення та передає його до бухгалтерії. У рішенні зазначається загальна кількість днів для оплати, у тому числі за рахунок Фонду соцстраху.
Крок 5. Бухгалтерія нараховує лікарняні (декретні) на підставі е-лікарняного (чи його паперової роздруківки) та рішення комісії (уповноваженого) із соцстрахування.
Крок 6. Бухгалтерія протягом 5 робочих днів оформлює заяву-розрахунок та подає до відділення Фонду соцстраху за місцем обліку.
При цьому слід урахувати, що для отримання фінансування роботодавці формують заяви-розрахунки окремо для е-лікарняних і паперових листків непрацездатності. Це пов’язано з тим, що е-лікарняні не мають серії та видаються за оновленими кодами причин тимчасової непрацездатності.
Крок 7. Після отримання фінансування на спецрахунок і виплати сум лікарняних (декретних) протягом місяця потрібно подати до відділення Фонду соцстраху Повідомлення про виплату коштів застрахованій особі.
Головний бухгалтер виконавчого апарату ЦК Профспілки, Алла Савлюк