Надаємо для ознайомлення лист - відповідь Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України  на звернення ФПУ щодо забезпечення  конституційного права працівників на своєчасне отримання заробітної плати.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Інформація
Міністерства юстиції України до листа Федерації профспілок України
від 19.11.2020 № 05/01-15/811 щодо забезпечення конституційного права працівників на своєчасне отримання заробітної плати

 

Відповідно до статті 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

Відповідно до статті 18 Закону України «Про виконавче провадження» (далі– Закон) виконавець зобов’язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії. Виконавець зобов’язаний здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, що встановлені виконавчим документом і цим Законом.

Згідно даних, наданих органами державної виконавчої служби, станом на 01.01.2021 року на виконанні перебуває 26,9 тис. виконавчих документів щодо стягнення заборгованості по заробітній платі та інших виплатах, пов’язаних з трудовими правовідносинами на суму 1 млрд грн, з яких зупинено вчинення виконавчих дій відповідно до вимог Закону по 9 тис. виконавчих проваджень на суму 282,31 млн грн.

Слід зазначити, що по 14 тис. виконавчих документах на суму 380,6 млн грн боржниками є підприємства державної форми власності, з яких зупинено вчинення виконавчих дій по 8,2 тис. виконавчих документах на суму 198,7 млн грн.

При цьому по 3,3 тис. виконавчих провадженнях на суму 68,4 млн грн зупинено вчинення виконавчих дій на підставі пункту 12 статті 34 Закону у зв’язку із включенням державних підприємств або пакетів акцій (часток) господарських товариств до переліку об’єктів малої або великої приватизації, що підлягають приватизації та по 2,6 тис. виконавчих провадженнях на суму 71,5 млн грн зупинено вчинення виконавчих дій на підставі пункту 9 статті 34 Закону у зв’язку із надісланням виконавчого документа до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у випадку, передбаченому частиною третьою статті 4 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».

Серед найбільших підприємств-боржників державної форми власності, які мають заборгованість по заробітній платі, є: Харківське державне авіаційне виробниче підприємство – 75,2 млн грн; КП ШКЗ «ЗІРКА» – 17,6 млн грн; ДП «Український науково-технічний центр металургійної промисловості «Енергосталь» – 14,6 млн грн; ДП «Селидвугілля» – 13,4 млн грн; ДП «Торецьквугілля» – 10,4 млн грн; ДП «Волиньвугілля» – 11,1 млн грн; ЗДП «Кремнійполімер» – 9,7 млн грн; ДП «Тернопільський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» – 9,5 млн грн.

При цьому по 4,1 тис. виконавчих документів на суму 109,1 млн грн підприємства-боржники державної форми власності знаходяться у стані банкрутства, зокрема: Харківське державне авіаційне виробниче підприємство (75,2 млн грн); Дочірнє підприємство «Житомирський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (4,3 млн грн); Дочірнє підприємство «Дніпропетровський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (4,2 млн грн); ДП «КДЗ «Буревісник» (4 млн грн); ДП «Новотроїцький елеватор» (3,6 млн грн); ДП «Центральне конструкторське бюро «Ізумруд» (3,1 млн грн).

Також необхідно зазначити, що станом на 01.01.2021 на виконанні перебувають 5,8 тис. виконавчих документів про стягнення заборгованості по заробітній платні на суму 153,8 млн грн, боржниками за якими є 19 підприємств, що входять до Державного концерну «Укроборонпром». Найбільші підприємства- боржники: Харківське державне авіаційне виробниче підприємство – 75,5 млн грн; АТ «Завод «МАЯК» – 25,7 млн грн; КП ШКЗ «ЗІРКА» – 17,6 млн грн.

Протягом 2020 року органами державної виконавчої служби стягнуто 521,7 млн грн, разом з цим забезпечено виплату на користь 39,1 тис. працівників.

Водночас стягнуто 112,2 млн грн з боржників-підприємств державної форми власності.

Окремо необхідно зазначити, що в Міністерстві юстиції України ведеться активна робота щодо ліквідації заборгованості по заробітній платі та інших виплатах, пов’язаних з трудовими правовідносинами, у всіх регіонах України.

Державними виконавцями постійно вживаються додаткові заходи, спрямовані на забезпечення повного і своєчасного виконання рішень у справах, пов’язаних з трудовими правовідносинами, зокрема:

  • здійснюється інформування голів райдержадміністрацій та міських голів про наявність на виконанні виконавчих документів про стягнення заборгованості по заробітній платі та інших виплатах, пов’язаних з трудовими правовідносинами;
  • проводяться спільні наради за участю представників державних органів з питань банкрутства та арбітражних керуючих для вирішення питання виконання рішень про стягнення заборгованості по заробітній платі перед працівниками підприємств-банкрутів.

Стосовно керівників підприємств-боржників, які умисно не виконують або ухиляються від виконання рішень судів повідомляємо, що Міністерством юстиції України скеровуються повідомлення до органів досудового розслідування щодо притягнення їх до кримінальної відповідальності згідно діючого законодавства.

Так, протягом 2020 року державними виконавцями направлено 72 повідомлення до органів досудового розслідування про вчинення кримінального правопорушення у виконавчих провадженнях цієї категорії, з яких: по 15 – внесено дані в ЄРДР, у розгляді 29 – відмовлено, 2 – відкликано, 26 – перебуває на розгляді.

Ще одним з дієвих заходів впливу на керівників підприємств-боржників є застосування тимчасового обмеження у праві виїзду за межі України до виконання зобов’язань, покладених на них судовими рішеннями.

Станом на 01.01.2021 державними виконавцями направлено 57 подань про тимчасове обмеження керівників підприємств-боржників у праві виїзду за межі України, з яких: 3 – задоволено, 35 – відмовлено, 1 – повернуто, 18 – перебуває на розгляді.

Також слід зазначити, що з метою виконання доручення Міністерства юстиції України від 06.12.2017 № 21/48-7.2-17, протоколу наради за результатами зустрічі Прем’єр-міністра України з представниками всеукраїнських профспілок та профоб’єднань від 07 листопада 2017 року (реєстр. № 12602-0-4-17 від 15.11.2017) та на виконання пункту 13 протоколу наради (Мінсоцполітики, іншим центральним органам виконавчої влади, обласним, Київській міській держадміністраціям забезпечити регулярне проведення засідань Комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат і посилити контроль за виконанням рішення) Головним територіальним управлінням юстиції (правонаступник – міжрегіональні управління Міністерства юстиції України) надано доручення від 19.12.2017 № 1680/21/48-7.2-17/9.4 щодо забезпечення регулярного проведення засідань Комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати, а також доручення від 10.06.2020 № 142/21.2/32-20 щодо врахування рекомендацій слухань у Комітеті на тему: «Стан погашення заборгованості з виплати заробітної плати», які відбулися 11 березня 2020 року.

Крім того, відповідно до статті 20 Кодексу України з процедур банкрутства (далі – Кодекс) контроль за діяльністю арбітражних керуючих здійснюється, зокрема державним органом з питань банкрутства. Державний орган з питань банкрутства здійснює контроль за діяльністю арбітражних керуючих шляхом проведення планових і позапланових перевірок у встановленому ним порядку.

Планові перевірки проводяться за певний період не більше одного разу на два роки за місцезнаходженням державного органу з питань банкрутства або суб’єкта, щодо якого арбітражний керуючий здійснює свої повноваження, або у приміщенні контори (офісу) арбітражного керуючого з обов’язковим повідомленням арбітражного керуючого про час і місце проведення перевірки.

Позапланові виїзні та невиїзні перевірки проводяться за зверненнями фізичних чи юридичних осіб, якщо з таких звернень випливає необхідність здійснення додаткового контролю з боку державного органу з питань банкрутства. Міністерство юстиції України як державний орган з питань банкрутства та міжрегіональні управління Міністерства юстиції України проводять перевірки діяльності арбітражних керуючих відповідно до Порядку здійснення контролю за діяльністю арбітражних керуючих, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 06.12.2019 № 3928/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.12.2019 за № 1228/34199 (далі – Порядок здійснення контролю).

Відповідно до пункту 7 розділу ІІ Порядку здійснення контролю предметом планової перевірки є відповідність арбітражного керуючого вимогам, визначеним у Кодексі, а також додержання арбітражним керуючим вимог Конституції України, Господарського процесуального кодексу України, іншого законодавства з питань банкрутства та законодавства про оплату праці під час здійснення ним повноважень розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора, керуючого реструктуризацією, керуючого реалізацією у справах про банкрутство (неплатоспроможність) за період, що підлягає плановій перевірці.

Предметом позапланової перевірки є додержання арбітражним керуючим вимог Конституції України, Господарського процесуального кодексу України, Кодексу, іншого законодавства з питань банкрутства та законодавства про оплату праці з питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення такої перевірки.

Відповідно до вказаних вимог законодавства з питань банкрутства Міністерством юстиції України та його територіальними органами вживаються планові заходи контролю за діяльністю арбітражних керуючих та за наявності підстав, встановлених Кодексом та пунктом 6 розділу ІІ Порядку здійснення контролю, позапланові заходи контролю за діяльністю арбітражних керуючих, предметом дослідження яких, серед іншого, визначається додержання арбітражними керуючими вимог законодавства про оплату праці під час виконання ними відповідних повноважень у справах про банкрутство.

Також, на виконання абзацу третього пункту 10 Протоколу засідання Кабінету Міністрів України від 05.09.2012 № 68 щодо посилення контролю за дотриманням арбітражними керуючими вимог законодавства у процесі здійснення процедур банкрутства, насамперед щодо погашення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам підприємств-боржників (банкрутів), Міністерством юстиції України щоквартально надається інформація до Кабінету Міністрів України щодо кількості проведених у звітному періоді планових і позапланових перевірок діяльності арбітражних керуючих та вжитих заходів реагування за наслідками таких перевірок, предметом дослідження яких були питання погашення заборгованості із заробітної плати підприємствами, щодо яких порушено провадження у справах про банкрутства.

 

__________________________

Додаток 2

 

Інформація
Міністерства розвитку громад і територій України до листа Федерації профспілок України від 19.11.2020 № 05/01-15/811 щодо забезпечення конституційного права працівників на своєчасне отримання заробітної плати

 

Відповідно до даних статистичної звітності «Звіт із праці» (форма №1-ПВ), наданою підприємствами, які належать до сфери управління Мінрегіону, станом на 01.01.2021 існує прострочена заборгованість із виплати заробітної плати на таких підприємствах: ДП«Укрзахідпроектреставрація» (м.Львів), ДП«УкрНДІІНТВ» (м. Харків), ДП «УКРМІСЬКБУДПРОЕКТ» (м.Харків), ДП«НДІБМВ» (м.Київ).

Зазначена заборгованість із виплати заробітної плати на підприємствах обумовлена загальним збільшенням дебіторської заборгованості, значним зменшенням кількості нових замовлень за основними напрямками діяльності та відсутність бюджетного фінансування.

Крім того, інформація по ДП ДПІ «Луганськцивільпроект» (м.Луганськ) та ДП ДПІ «Донецькпроект» (м. Донецьк), на яких раніше існувала заборгованість з виплати заробітної плати, відсутня з причини ненадання ними інформації, як такими, що знаходяться в зоні проведення ООС.

Інформація по ДП «Запоріжжякомунекологія» (м. Запоріжжя), ДП «Запоріжцивільпроект» (м. Запоріжжя), ДП «ДНДІАСБ» (м. Київ), ДПІ «УкрВОДГЕО» (м. Харків), Управління капітального будівництва (м. Київ), ДП «Київдіпротранс» (м.Київ) та ДП «ПІ Укрметротунельпроект» (м.Київ), на яких раніше існувала заборгованість з виплати заробітної плати, відсутня з причини ненадання ними інформації протягом тривалого періоду.

Погашення зазначеної заборгованості на підприємствах буде можливим після отримання оплати за виконані роботи за діючими та новими договорами та погашення частини дебіторської заборгованості замовниками.

Листом від 18.01.2021 № 7/21/576-21 державні підприємства сфери управління Мінрегіону були повідомлені про необхідність складання та затвердження у відповідних держадміністраціях графіків погашення заборгованості із виплати заробітної плати (у разі наявності).

Керівники підприємств попереджені про відповідальність за порушення вимог законодавства щодо своєчасної виплати заробітної плати, про персональну відповідальність за неподання або несвоєчасне подання зазначеної інформації та її достовірність.

Одночасно повідомляємо, що Мінрегіоном з метою забезпечення соціальної справедливості та гідного життя для працівників вугільної галузі, членів їх сімей та іншого населення вугільних територій України, а також на виконання протокольного рішення за результатами Всеукраїнського зібрання працівників вугільної промисловості України від 25.02.2020 за участю Президента України, та на виконання протокольного рішення за результатами засідання Координаційного центру з питань трансформації вугільних регіонів України від 08.10.2020 р., розроблено та подано на розгляд Кабінету Міністрів України проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції трансформації вугільних регіонів України на період до 2030року» (далі – Концепція).

Концепція має на меті запровадження дієвого механізму працевлаштування, у першу чергу працівників, що вивільнені у зв’язку з ліквідацією, консервацією або переорієнтацією вугільних підприємств на інші види економічної діяльності, компенсаційні механізми, пільгове іпотечне кредитування, надання якісних публічних послуг, надання безкоштовних юридичних послуг та психологічного супроводу, забезпечення можливості дострокового виходу на пенсію тощо.

Реалізація Концепції дозволить, зокрема, забезпечити запровадження нової ефективної системи соціальної підтримки працівників підприємств вугільної галузі, членів їх сімей та населення територій, на яких розміщуються вугільні підприємства, що перебувають у стадії ліквідації, консервації або переорієнтації на інші види економічної діяльності.

Очікуваним результатом від реалізації Концепції стане те, що частина фахових працівників вугільної галузі отримає більш якісний рівень умов та оплати праці, інша частина працівників отримає можливість перекваліфікації та працевлаштування в інших галузях економіки.