На виконання кроку 411 Плану пріоритетних дій Уряду на 2020 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2020 року № 1133-р, та абзацу п’ятого підпункту „б” пункту 3 статті 1 Указу Президента України від 8 листопада 2019 року № 837 «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави» Міністерством соціальної політики України підготовлено проєкт  розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження Національного плану дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю на період до 2025 року».

Національний план дій (далі – план дій) розроблено з урахуванням завершення строку дії у 2020 році Державної цільової програми ,,Національний план дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю ” на період до 2020 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2012 року  № 706.

План дій ґрунтується на рекомендаціях, викладених у Стратегії Ради Європи про права осіб з інвалідністю на 2017–2023 роки, щорічній доповіді Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, звіті громадських об’єднань людей з інвалідністю  ,,Включення і рівність ”, підготовленому громадською спілкою ,,Всеукраїнське об’єднання ,,Національна асамблея людей з інвалідністю України ” за підтримки Посольства Великої Британії в Україні.

Реалізація плану дій матиме вплив на посилення соціальних гарантій для осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, їх сімей, сприятиме створенню умов для забезпечення рівних прав та можливостей осіб з інвалідністю, сприяння їх подальшій інтеграції у суспільство та підвищенню доступності до інфраструктурних об’єктів.

         Центральний комітет Профспілки звернувся листом до Центральних  правлінь УТОГ і УТОС з пропозицією про участь, в межах компетенції, у розгляді положень плану дій .

 

ПРОЄКТ

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту розпорядження Кабінету Міністрів України

„ Про затвердження Національного плану дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю на період до 2025 року ”

 

1. Резюме

Проект розпорядження Кабінету Міністрів України „Про затвердження Національного плану дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю на період до 2025 року ” (далі – проект акта) підготовлено Мінсоцполітики на виконання міжнародних зобов’язань України з метою удосконалення законодавства  у сфері захисту прав осіб з інвалідністю, посилення контролю за його дотриманням, зміни ставлення суспільства до проблеми інвалідності, забезпечення інтеграції осіб з інвалідністю у суспільне життя.

 

2. Проблема, яка потребує розв’язання

Стан захисту прав осіб з інвалідністю демонструє необхідність удосконалення окремих положень національного законодавства в окресленій сфері з питань соціального та медичного обслуговування, забезпечення санаторно-курортним лікуванням та можливості самостійного проживання в громаді, отримання реабілітаційних та освітніх послуг, створення умов для працевлаштування тощо.

Відсутність постійного моніторингу і недосконалість системи збору даних щодо осіб з інвалідністю ускладнюють визначення системних проблем та формування пропозицій, направлених на їх врегулювання.

Також проблемними є неналежна реалізація законодавчо встановлених гарантій осіб з інвалідністю у зв’язку з відсутністю доступності,  механізмів управлінського провадження, низьким кадровим потенціалом спеціалістів тощо. 

 

  1. Суть проекту акта

Національний план дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю на період до 2025 року (далі – план дій) розроблено з урахуванням завершення строку дії  у 2020 році Державної цільової програми ,,Національний план дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю ” на період до 2020 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2012 року  № 706 (далі – Програма).

План дій ґрунтується на рекомендаціях, викладених у Стратегії Ради Європи про права осіб з інвалідністю на 2017–2023 роки, щорічній доповіді Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, звіті громадських об’єднань людей з інвалідністю  ,,Включення і рівність ”, підготовленому громадською спілкою ,,Всеукраїнське об’єднання ,,Національна асамблея людей з інвалідністю України ” за підтримки Посольства Великої Британії в Україні.

До Плану дій також включено невиконані, та ті, виконання яких триває, завдання та заходи, передбачені Програмою та Планом заходів з виконання рекомендацій, викладених у заключних зауваженнях, наданих Комітетом ООН з прав осіб з інвалідністю, до першої доповіді України про виконання Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю на період до 2020 року, затвердженимрозпорядженнямКабінетуМіністрівУкраїнивід28 грудня 2016 року № 1073.

Проектом пропонується затвердити перелік центральних органів виконавчої влади, відповідальних за виконання положень Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю.

 

4. Вплив на бюджет

Реалізація акта здійснюватиметься центральними та місцевими органами виконавчої влади, відповідальними за його виконання, за рахунок та у межах видатків, передбачених у державному та місцевих бюджетах на відповідний рік, а також інших джерел, не заборонених законодавством.

 

  1. Позиція заінтересованих сторін

Проект акта стосується прав осіб з інвалідністю та потребує погодження із Всеукраїнським громадським об’єднанням „Національна асамблея людей з інвалідністю України ”, Всеукраїнською громадською організацією „Коаліція захисту прав осіб з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень ”, Всеукраїнською громадською організацією ,,Асоціація інвалідів - спинальників України ”, Всеукраїнською організацією „Союз осіб з інвалідністю України ”, Всеукраїнською спілкою громадських організацій ,,Конфедерація громадських організацій інвалідів України ”, Всеукраїнською громадською організацією людей з інвалідністю по зору ,,Генерація успішної дії ”, громадською організацією „Всеукраїнська організація інвалідів „Українське товариство сліпих ”, Всеукраїнською громадською організацією інвалідів „Українське товариство глухих ”.

Проект акта потребує погодження Уповноваженим Президента України з прав людей з інвалідністю, Урядовим уповноваженим з прав осіб з інвалідністю, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини, Уповноваженим Президента України з прав дитини.

Проект акта стосується питань функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад, місцевого та регіонального розвитку та потребує погодження Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядування „Українська асоціація районних та обласних рад ”, Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядування „Асоціація міст України ”, Всеукраїнською асоціацією сільських та селищних рад, Асоціацією об’єднаних територіальних громад.

Проект акта не стосується сфери наукової та науково-технічної діяльності та не потребує проведення консультацій з Науковим комітетом Національної ради з питань розвитку науки і технологій.

Проект акта стосується соціально-трудової сфери та потребує проведення консультацій з уповноваженими представниками всеукраїнських профспілок, їхніх об’єднань, всеукраїнськими об’єднаннями організацій роботодавців.

Проект акта потребує проведення консультацій з громадськістю.

 

  1. Прогноз впливу

Реалізація акта матиме вплив на посилення соціальних гарантій для осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, їх сімей, сприятиме створенню умов для забезпечення рівних прав та можливостей осіб з інвалідністю, сприяння їх подальшій інтеграції у суспільство та підвищенню доступності до інфраструктурних об’єктів.

Реалізація акта за предметом правового регулювання не матиме впливу на ринкове середовище, забезпечення захисту прав та інтересів суб’єктів господарювання, розвиток регіонів, підвищення чи зниження спроможності територіальних громад, ринок праці, рівень зайнятості населення, громадське здоров’я, екологію та навколишнє природне середовище, інші суспільні відносини.

 

  1. Позиція заінтересованих органів

Проект акта потребує погодження з Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, Міністерством фінансів, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством закордонних справ, Міністерством інфраструктури, Міністерством культури та інформаційної політики, Міністерством оборони, Міністерством освіти і науки, Міністерством охорони здоров’я, Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, Міністерством розвитку громад та територій, Міністерством у справах ветеранів, Міністерством цифрової трансформації, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Національною службою здоров’я, Державною службою статистики, Національним агентством України з питань державної служби, Державним комітетом телебачення і радіомовлення, Державною судовою адміністрацією, Державним центром зайнятості, Фондом соціального захисту інвалідів, Фондом державного майна, Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення, Центральною виборчою комісією, Антимонопольним комітетом, Національним банком, Національною академією медичних наук, Національною академією педагогічних наук.

Проект акта потребує проведення правової експертизи Міністерством юстиції.

 

  1. Ризики та обмеження

У проекті акта відсутні положення, що стосуються прав та свобод гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод.

У проекті акта відсутні положення, які порушують принцип забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.

У проекті акта відсутні положення, які містять ознаки дискримінації.                              У зв’язку з цим його громадська антидискримінаційна експертиза не проводилася.

Проект акта не містить ризиків вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією. Громадська антикорупційна експертиза не проводилася.

 

  1. Підстава розроблення проекту акта

 

Проект розпорядження Кабінету Міністрів України „Про затвердження Національного плану дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю на період до 2025 року ” підготовлено на виконання кроку 411 Плану пріоритетних дій Уряду на 2020 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2020 року № 1133-р, та абзацу п’ятого підпункту „б” пункту 3 статті 1 Указу Президента України від 8 листопада 2019 року № 837 „Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави ˮ.

 

 

Заступник Міністра

соціальної політики України                            Віталій Музиченко