Рекомендації щодо заходів недопущення поширенню COVID-19 на робочих місцях в установах, на виробництві.

Атака нового коронавірусу — випробування не лише людського імунітету, а й здатності швидко організувати захисні заходи.

Завдання роботодавця — створити безпечні умови праці, постійне інформувати своїх працівників про попередження ризиків інфікування, заходи профілактики та профілактики поширення COVID-19, виконання крім Законодавства про охорону праці, виконання під час карантину з 16 березня по 3 квітня 2020 року ще й  норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (Covid-19)», всіх рекомендацій ВООЗ, МОЗ та Держпраці.

 

Всім роботодавцям не залежно від форми власності максимально забезпечити використання дистанційної форми праці та (або) гнучкого режиму робочого часу (в т.ч. і для зменшення скупчення людей), запроваджувати режим роботи на умовах, скороченого та неповного робочого часу з урахуванням вимог, визначених законодавством.

 Стандартні рекомендації ВООЗ для профілактики захворювання COVID-19:

  1. часто мийте руки або обробляйте дезінфікуючими засобами;
  2. під час кашлю та чхання прикривайте рот і ніс паперовою хустинкою. уникайте тісного контакту з усіма, хто має гарячку та кашель;
  3. якщо маєте підвищену температуру тіла, кашель й утруднене дихання, якнайшвидше зверніться до лікаря та повідомте йому попередньою історією подорожей;
  4. не споживайте сирих чи недостатньо термічно оброблених продуктів тваринного походження;
  5. Джерела з актуальною інформацією щодо попредження поширення та випадків захворовання спричинених новим коронавірусом:

 

Як захистити працівників від коронавірусу та для недопущення поширенню COVID-19, які переведені  на дистанційну форму роботи

  1. Зберегти зв'язок працівника з робочим місцем за допомогою засобів мобільного зв’язку телефоном, через мережу інтернет, електронною поштою, створення відповідною групи у вайбері тощо.
  2. Забезпечити можливість інформування працівників про:

- заходи безпеки під час роботи вдома (організація робочого місця, дезінфекція, миття рук тощо);  

- заходи безпеки у разі потреби  під час перебування на вулиці (бажано обмежити), в магазині, аптеці, громадському транспорті тощо (застосування масок, дезинфікаційних засобів, безпечна відстань між людьми понад 1,5 м, обмеження кількості пасажирів у транспорті не більш ніж 10 осіб– у маршрутках, 20 осіб – у трамваях та тролейбусах);  

 МОЗ закликає: Залишайтеся вдома! Самоізоляція - найдієвіший спосіб убезпечити себе від інфікування!

- алгоритм дій у разі нездужання;

- необхідна контактна інформація про надання допомоги у разі потреби у відповідному регіоні. Наприклад:

  Дії працівника, який повернувся з країни, де зафіксовано випадки коронавірусу;

 

 Як захистити працівників від корона вірусу та недопущення поширенню COVID-19, які під час каратину знаходяться на робочих місцях

Своєчасно запроваджені профілактичні заходи допоможуть зменшити кількість втрачених робочих днів та зупинити або сповільнити розповсюдження COVID-19, якщо він потрапить на одне з ваших робочих місць. Отже, передусім потрібно переконатися, що робочі місця ваших працівників безпечні, чисті та гігієнічні.

Рекомендації Роботодавцю (Приклад: 6 кроків роботодавця для захисту працівників від короновірусу:

  • організувати безпечну доставку працівників до робочих місць автотранспортом установи або підприємства із засобами захисту під час подорожі, засобами дезінфекції та щоденного заміру температури, проведення дезінфекції транспортного засобу;
  • не допускати випадків скупчення людей (не більш 10 осіб) або розміщення на робочих місцях в одному приміщенні 1 особа на 10 кв.м. (максимальна допустима кількість осіб може змінюватися відповідно до рішень місцевої влади);
  • забезпечити відстань між працівниками не менш нід 1,5 м;
  • щоденно інформувати працівників про поширення коронавірусу (офіційний сайт Міністерства охорони здоров’я України (https://moz.gov.ua/koronavirus-2019-ncov. або Центру громадського здоров’я https://www.phc.org.ua/);
  • забезпечити працівників засобами індивідуального захисту відповідно до вимог законодавства про охорону праці та додатково засобами, передбаченими у складі профілактичних та протиепідеміічних заходів, зокрема засобами гігієни, захисними масками, рукавичками, та засобами дезінфекції, проводити тренінги щодо їх використання та терміну придатності та утилізації;
  • поверхні (наприклад, монітори, телефони, клавіатури, тощо) потрібно регулярно протирати дезінфекційними засобами. Справа в тім, що бруд на поверхнях, до яких торкаються співробітники та замовники, є одним із основних джерел поширення COVID-19;
  • сприяйте регулярному та ретельному миттю рук працівниками, підрядниками і замовниками (споживачами);
  • розмістити диспенсери з дезінфекційними засобами в помітних місцях та подбайте про їхнє регулярне наповнення;
  • розробити план захисту поширення коронавірусу відповідно до специфіки Вашої установи або підприємства, ознайомити з ним всіх працівників, відповісти на запитання, роздати флаієри тощо;
  • надрукуйте постери з нагадуванням про необхідність часто й ретельно мити руки та розвісьте їх по всьому підприємству.

 

  • Запровадити чіткий режим провітрювання через кожні 2 години та прибирання робочих приміщень із засобами дезінфекції. Прибиральниць проінструктувати про заходи безпеки під час використання засобів дезінфекції (додаються).
  • Запровадити щоденну перевірку температури у працівників, а для цього, у разі відсутності штатного медика, призначити за це відповідальну особу з документальною фіксацією результатів (36.6 ºС – нормальна, більш 37-37,3 ºС – працівники повинні залишатися вдома і самоізолюватися з консультацією сімейного лікаря, 38 ºС і більше – невідкладно звернутись до сімейного лікаря або у за мед. допомогою за контактною інформацією або викликати  швидку);
  • передбачити заходи та дії у разі виявлення у працівника підвищеної температури, ознак респіраторних захворювань (нежиттю, кашлю, ускладнення дихання тощо)– безпечну доставку працівника до медичного закладу або викликати швидку допомогу.

 

 

Як  підготувати працівника до відрядження або подорожі у разі необхідності, якщо це дозволено в умовах карантину

Перед поїздкою

Порадьте працівникам та підрядникам перед поїздками у відрядження отримати загальнонаціональні (загальнодержавні) рекомендації щодо протидії розповсюдженню COVID-19.

Переконайтеся, що ваша організація, співробітники організації мають актуальну інформацію про райони з найбільшими спалахами COVID-19.

Ви можете знайти це за посиланням: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports/

На основі актуальної інформації ваша організація повинна здійснити оцінку переваг та ризиків, які пов’язані з майбутніми відрядженнями ваших працівників.

Намагайтесь не відправляти у відрядження працівників, які належать до категорії більш уразливих, в райони, де спостерігаються спалахи коронавірусної хвороби. Йдеться про осіб літнього віку, хворих на цукровий діабет, працівників із захворюванням серця, легенів тощо.

Переконайтеся, що всі особи, котрі подорожують у регіони, які повідомляють про COVID-19, знають про профілактичні заходи від кваліфікованих медичних працівників.

Розгляньте питання про видачу таким працівників невеликих пляшечок (до 100 мл) дезінфекційних засобів для рук на основі спирту. Це сприятиме регулярному очищенню рук у дорозі.

Під час подорожі Заохочуйте працівників регулярно мити руки та триматися на відстані не менше одного метра від людей, які кашляють або чхають. Упевніться, що працівники знають, як діяти та до кого звертатися, якщо їм погано під час подорожі.

Нагадайте працівникам про необхідність дотримуватися інструкцій місцевих органів влади під час перебування за кордоном. Наприклад, якщо місцеві органи влади сказали кудись не їхати, вони повинні виконати цю вказівку.

Під час подорожі

Заохочуйте працівників регулярно мити руки та триматися на відстані не менше одного метра від людей, які кашляють або чхають. Упевніться, що працівники знають, як діяти та до кого звертатися, якщо їм погано під час подорожі.

Нагадайте працівникам про необхідність дотримуватися інструкцій місцевих органів влади під час перебування за кордоном. Наприклад, якщо місцеві органи влади сказали кудись не їхати, вони повинні виконати цю вказівку.

Після подорожі Працівники, які повернулися з району, де є багато інфікованих на COVID-19, повинні спостерігати за своїм станом протягом 14 днів, зокрема вимірювати температуру тіла двічі на день.

Якщо у них навіть м’який кашель або не дуже висока температура (тобто температура 37,3 ºС і більше) вони повинні залишатися вдома і самоізолюватися. Це означає уникати близького контакту (один метр або ближче) з іншими людьми, зокрема і з членами родини. Такі особи також повинні зателефонувати до закладу охорони здоров’я або місцевого управління охорони здоров’я та надати їм детальну інформацію про свій стан здоров’я і недавні подорожі.

Після подорожі

Працівники, які повернулися з району, де є багато інфікованих на COVID-19, повинні спостерігати за своїм станом протягом 14 днів, зокрема вимірювати температуру тіла двічі на день. Якщо у них навіть м’який кашель або не дуже висока температура (тобто температура 37,3 ºС і більше) вони повинні залишатися вдома і самоізолюватися. Це означає уникати близького контакту (один метр або ближче) з іншими людьми, зокрема і з членами родини. Такі особи також повинні зателефонувати до закладу охорони здоров’я або місцевого управління охорони здоров’я та надати їм детальну інформацію про свій стан здоров’я і недавні подорожі.

 

Якщо у вашій організації є хворий на COVID-19

Поміркуйте, як визначити працівників, які можуть перебувати в зоні ризику, та підтримайте їх.

Не допускайте випадків дискримінації на робочих місцях.

Повідомте своєму місцевому органу охорони здоров’я, що ви розробляєте план, і вимагайте участі (підтримки) від такого органу.

Розроблений план із надзвичайних ситуацій допоможе впоратись з іншими подібними ситуаціями, які стосуються захворюваності.

Один із ключових моментів, на яких потрібно наголосити: працівник повинен триматися подалі від роботи, навіть якщо він має лише легкі симптоми або йому довелося приймати такі ліки, як парацетамол, ібупрофен, що можуть маскувати симптоми.

Пам’ятайте!

Прості запобіжні заходи та планування можуть мати велике значення.

Щоб бути в курсі ситуації з поширенням коронавірусу, слідкуйте за публікаціями ВООЗ щодо місць поширення COVID-19.

 

Передусім потрібно розуміти, що варто знати про корона вірус та як передається ця хвороба.

 

Основні дані про коронавірус:

Назва вірусу

2019-nCoV (або SARS-CoV-2)

Назва хвороби

COVID-19

Шляхи передачі

Контактний, крапельний

Інкубаційний період

2—14 днів

Вакцина

Наразі не існує

Лікування

Симптоматичне

Симптоми

Гарячка, кашель, ускладнене дихання

 

У 80% інфікованих хвороба проходить у легкій формі. Не вдається одужати 3—3,5% хворих. Здебільшого це літні люди з хронічними захворюваннями. Передається вірус переважно контактним шляхом — потрапляє на слизові оболонки носа, очей та рота через руки або інші предмети, наприклад хустинку, рукавички.

Вакцин та ліків від COVID-19 ще не винайшли, але над їх розробкою працюють вчені. Лікування наразі — симптоматичне. Натомість в Україні є швидкі тести на SARS-CoV-2. Їх можна використовувати вже на четверту добу після появи симптомів. Результат готовий за 10 хвилин.

МОЗ пообіцяло лікувати хворих на COVID-19 коштом держави.

 

Як відбувається зараження та хто у зоні ризику

 

Щоразу, коли хвора людина або носій захворювання з COVID-19 кашляє або видихає, виділяються краплі зараженої рідини. Більшість із них потрапляють у навколишнє середовище, на поверхні й предмети, наприклад, на комп’ютерний або обідній стіл, монітор, телефон тощо.

 

Люди можуть інфікуватися у таких випадках:

  • торкаючись забруднених поверхонь чи предметів, а потім торкаючись очей, носа або рота;
  • через повітряно-крапельний шлях від хворого на COVID-19, стоячи на відстані одного метра від інфікованої особи (іншими словами, COVID-19 поширюється аналогічно грипу).

Більшість осіб, які інфіковані COVID-19, відчувають легкі симптоми хвороби та з часом одужують. Однак перебіг хвороби може бути більш складним та супроводжуватися ускладненнями такими, як пневмонія. Такі хворі потребують термінової госпіталізації.

Пам’ятайте, ризик ускладнень захворювання зростає з віком, а саме:

  • люди старше 40 років є більш вразливими, ніж люди до 40 років;
  • люди з ослабленою імунною системою, із захворюваннями серця або легенів, діабетом також перебувають у групі підвищеного ризику.

 

Чому миття рук настільки важливе?

Мило вбиває вірус на ваших руках і запобігає поширенню COVID-19. Поєднуйте вищенаведені заходи з іншими комунікаційними заходами, такими, як надання рекомендацій фахівцями з охорони праці щодо здоров’я працівників.

Приміщення і кабінети потрібно регулярно провітрювати. Про це також можна нагадувати працівникам за допомогою плакатів. Поєднуйте такі заходи з інструктажами, навчанням, що пропагують гігієну та охорону праці. Переконайтеся, що маски для обличчя, інші тканинні засоби індивідуального захисту доступні на робочих місцях, де є скупчення людей з нежитем (кашлем). Для утилізації одноразових масок (фільтрів для масок) мають бути передбачені спеціальні урни.

Розкажіть своїм співробітникам, підрядникам та клієнтам, що ризик поширення COVID-19 у їхньому середовищі виникає за наявності в ньому осіб з температурою 37.3 ºC і вище.

Майте на увазі, що прийом жарознижувальних ліків таких, як парацетамол, ацетамінофен, ібупрофен або аспірин, може замаскувати захворювання.

Особам з підвищеною температурою тіла необхідно залишатися вдома (або працювати вдома). У такому випадку використання телекомунікаційних технологій допоможе бізнесу продовжувати працювати, поки співробітники перебуватимуть на відстані.

Розміщайте плакати з рекомендаціями щодо профілактики розповсюдження COVID-19 на робочих місцях.

Поєднайте ці заходи із поширенням інформації іншими каналами зв’язку, які зазвичай використовуються у вашій організації або бізнесі.

Ваші служби з охорони праці, місцеві органи охорони здоров’я або інші партнери можуть розробити заходи щодо просування інформаційної кампанії з профілактики розповсюдження COVID-19.

 

Для працівників очисних споруд засобами захисту від коронавірусу можуть бути ті самі засоби індивідуального захисту  , що передбачені нормативно-правовими актами з охорони праці та повинні забезпечуватись роботодавцем безкоштовно.

Ці роботи віднесено до робіт підвищеної небезпеки зі шкідливими умовами праці.

Зауважимо, що маски з фільтром ( для спілкування з колегами і керівництвом, по дорозі на роботі і таке інше) рукавички, дезінфектори, миючі засоби, постійний інструктаж, контроль за температурою та станом здоров’я,  трансфер на роботу і додому,інші заходи на випадок надзвичайної ситуації – це все зона відповідальності роботодавця.

Представники профспілок по охороні праці  здійснюють контроль і документують. У разі недостатніх заходів по захисту працюючих складаємо подання і вимагаємо його виконання у роботодавця.

 

Кодексом законів України про працю та статею 8 Законому України «Про охорону праці» встановлено, що для виконання шкідливих або небезпечних робіт потрібно безплатно забезпечити працівників комплектами захисного одягу, взуття та іншими ЗІЗ(засоби індівідуального захисту).

Забезпечення ЗІЗ працівників очисних споруд здійснюється відповідно НОРМ безоплатної видачі спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту працівникам житлово-комунального господарства, затвердженого Наказом МНС України 10.12.2012  № 1389, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 грудня 2012 р. за № 2217/22529

Загальні вимоги щодо забезпечення ЗІЗ працівників визначено у Мінімальних вимог безпеки і охорони здоров'я при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочому місці, затверджених наказом Мінсоцполітики від 29.11.2018 № 1804, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України. 

У період каратину роботадавець повинен ще додатково забезпечити виконання вимог Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (Covid-19)» та Постанову Кабінету Міністрів від 11 березня 2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19».

 

Роботодавець відповідає за придбання, утримання, видачу та збереження спецодягу з урахуванням чинних нормативно-правових актів з охорони праці та колективної угоди, укладеної на підприємстві. Категорії посад та робіт, виконавці яких мають право на безкоштовне отримання спецодягу, наведено у Нормах безплатної видачі спецодягу, спецвзуття та ЗІЗ (далі – Норми). Нормами визначається обов’язковий мінімум безкоштовної видачі спецодягу, його захисні властивості та рекомендована тривалість експлуатації.

Спецодяг слід використовувати відповідно до його функціонального призначення на підставі інструкцій з експлуатації.

Положення таких інструкцій доцільно включати у текст внутрішніх документів компанії (положення з охорони праці, технологічні карти та ін.), зміст яких має бути доведений до співробітників. Визначення переліку необхідних ЗІЗ та їх закупівля.

 Підприємство зобов’язано закуповувати ЗІЗ у тих суб’єктів господарювання, які виготовляють та здійснюють продаж своєї продукції з дотриманням стандартів та нормативів, визначених законодавством.

Під час визначення потреби в ЗІЗ слід пам’ятати про: необхідність закупівлі спецодягу і спецвзуття окремо для працівників різної статі;  враховувати розмір та зріст працівників; звертати увагу на типи та захисні властивості ЗІЗ.

Спецодяг, що надходить до підприємства, має бути перевірений на предмет його відповідності державним стандартам та регуляторним документам.

З метою організації перевірки ЗІЗ в компанії створюється комісія з представників керівництва, профспілкової організації та служби охорони праці. Якщо комісія дійде висновку, що ЗІЗ не задовільняють вимоги технічної документації або не забезпечують надійний захист співробітника, роботодавець повинен повернути або замінити неякісні ЗІЗ.

Спеціальний одяг має видаватись працівникам, практикантам, особам, які прибули на підприємство у відрядження або на стажування, безкоштовно. Керівники структурних підрозділів, а також помічники робітників мають право на безоплатне отримання ЗІЗ, тільки якщо вони приймають безпосередню участь у виконанні робіт, що потребують ЗІЗ.

Функція контролю за своєчасною видачою спецодягу зазначеним категоріям осіб покладається на роботодавця.

Комплекти спецодягу, спецвзуття та інших ЗІЗ, що надаються працівникам, повинні відповідати меті та умовам роботи і використовуватись за їх функціональним призначенням.

Співробітники мають бути ознайомлені зі станом умов праці на виробництві та ймовірними наслідками впливу виробничих факторів на їх здоров’я.

У разі зношення, загублення або псування ЗІЗ роботодавець повинен безкоштовно видати робітнику інший аналогічний ЗІЗ. Якщо працівник придбав спецодяг за власні кошти, підприємство відшкодовує такому робітнику вартість ЗІЗ на умовах, встановлених колективною угодою. Спецодяг, який раніше вже використовувався, може надаватися іншим співробітникам тільки після його огляду, очищенню, та за необхідності – ремонту. Можливість повторного використання ЗІЗ та тривалість їх наступної експлуатації погоджується роботодавцем з профспілкою після аналізу ступеня зношеності.

Особи, які запрошуються до виконання разових робіт (наприклад, ліквідація аварій), так само мають бути забезпечені спецодягом та ЗІЗ на рівні з іншими працівниками компанії. ЗІЗ, що були закуплені роботодавцем, є власністю компанії і повинні обліковуватись як інвентар.

Спецодяг повертається працівником у таких випадках: звільнення з компанії; переведення на іншу роботу або інше робоче місце, що не потребує застосування ЗІЗ; запровадження новітніх технологій, закупівля обладнання, під час експлуатації якого застосування виданих ЗІЗ більше не потрібне; завершення строку його експлуатації.

Факти видачі і повернення співробітниками спецодягу реєструються в особистій картці обліку спецодягу, спецвзуття та інших ЗІЗ за встановленою формою. Типові норми видачі спецодягу працівникам

Нормативне регулювання статею 8 Закону України «Про охорону праці» зобов’язує усіх роботодавців власним коштом забезпечувати своїх працівників всіма видами спецодягу.

Регламентується це відповідно до нормативних актів, де враховано умови та небезпечні фактори, від яких повинен захистити той чи інший спецодяг.

Типові галузеві норми видачі спецодягу

Норми видачі спецодягу працівникам (далі – Норми) затверджено наказом Держохоронпраці № 62 від 16.04.2009. Вони поширюються на всі підприємства, установи, організації різних галузей промисловості незалежно від форм власності та підпорядкування.

Норми спецодягу розроблялися згідно з Класифікатором професій ДК 003:2005, де чітко прописано, що треба працівнику та терміни використання ЗІЗ.

Зверніть увагу, що іноді підприємства самі розширюють норми безплатної видачі спецодягу, додаючи більш якісні і сучасні засоби.

Як відбувається забезпечення працівників спецодягом

Нагадаємо, спецодяг видають працівникам безплатно. Однак ЗІЗ залишаються власністю підприємства, обліковюється, як інвентар та підлягають поверненню при звільненні працівника. Якщо спецодяг став не придатний для використання з причин, що не залежали від працівника, то роботодавець зобов’язаний надати йому інший, або компенсувати витрати на придбання нового.

Терміни використання спецодягу визначаються характером робіт та з урахуванням таких документів: типові галузеві норми видачі спецодягу, положення підприємств.

Також допускається заміна одного виду спецодягу на інший за умови, що заміна не призведе до зниження рівня захисту працівника. У зв’язку з поступовим наближенням підприємств до європейського рівня, на багатьох великих підприємствах вводять сучасні методології забезпечення ЗІЗ та переглядаються норми видачі спецодягу працівникам загальних професій та інших категорій.

Найбільш популярною стала система забезпечення спецодягом на основі аутсорсинга. Цей алгоритм працює таким чином: проведення тендерів та укладення договорів на довгостроковий термін; визначення норм видачі ЗІЗ та планові показники забезпечення на рік; визначення корпоративного стандарту; При цьому підприємство-постачальник бере на себе всю відповідальність: за влаштування складів-накопичувачів на території підприємства-замовника; здійснює поставки необхідної кількості ЗІЗ; організовує центр видачі спецодягу під контролем служби охорони праці підприємства.

Зберігання та утримання спеціального одягу

Відповідальна особа з охорони праці повинна контролювати належне зберігання спецодягу відповідно до правил його експлуатації. Для централізованого зберігання ЗІЗ на підприємстві необхідно виділити окреме приміщення, облаштоване спеціально для цієї мети. Таке приміщення повинно бути сухим, добре провітрюваним, мати всередині полиці або шафи для розвішування спецодягу. ЗІЗ робітників, які працюють зі шкідливими хімічними або радіоактивними речовинами, слід зберігати у складах, облаштованих з урахуванням відповідних державних стандартів та правил гігієни праці. Основні правила зберігання ЗІЗ: комплекти спецодягу, спецвзуття та інші ЗІЗ мають зберігатись у кімнатах з температурою 10-30 °C при відносній вологості повітря 50-70%; прогумований одяг та гумове взуття необхідно зберігати у затемнених приміщеннях або закритих шафах при температурі 5-20 °C з відносною вологістю повітря 50-70%; перед складанням зимового одягу та взуття їх потрібно ретельно очистити, продезінфікувати та просушити; нижню полицю стелажа треба встановлювати на висоті не менше 0,2 метри; відстань від стін складу і від опалювальних приладів до ЗІЗ повинна становити мінімум 1 м; відстань між стелажами повинна становити мінімум 0,7 м; ЗІЗ слід розміщувати таким чином, щоб уникнути попадання на них прямого сонячного світла або джерел тепла; ЗІЗ необхідно зберігати окремо від кислот, лугів, розчинників та інших матеріалів, контакт з якими може призвести до утворення небезпечних речовин.

Більш детальні вимоги щодо догляду за ЗІЗ можуть міститися в конкретних інструкціях з експлуатації ЗІЗ.

 

Корисні посилання на сайти: