LOGO_ ЦК Профспілки направив лист-розяснення щодо застосування Галузевої угоди на 2017-2018 роки (МЕТ) на підприємствах міськелектротранспорту (текст додається): 

      Вих.№ 01-08 від 19.01.2018р.

                     Головам обласних комітетів Профспілки,

                     керівникам та головам профкомів

                   підприємств міського електротранспорту

   Про чинність Галузевої Угоди

        на 2017-2018 р. для підприємств

        міськелектротранспорту України

     На адресу ЦК Профспілки ( як сторони – підписанта) надходять чисельні запити та звернення від керівників  підприємств МЕТ та профкомів про намагання посадових осіб органів місцевого самоврядування в окремих містах України визнати Галузеву Угоду між Міністерством інфраструктури України (далі - Мінінфраструктури) та Центральним комітетом профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України (далі – Галузева Профспілка України), яка зареєстрована Міністерством праці та соціальної політики України  06.12.2016 р.№ 30(надалі Угода № 30)нікчемною у зв’язку з тим, що відсутня третя сторона – сторона роботодавця.

Відповідно до ст. 4 Закону України " Про соціальний діалог" Соціальний діалог здійснюється на національному, галузевому, територіальному та локальному (підприємство, установа, організація) рівнях на тристоронній або двосторонній основі.

  Пунктом 2 законодавцем встановлено, що до сторін соціального діалогу належать: на галузевому рівні - профспілкова сторона, суб'єктами якої є всеукраїнські профспілки та їх об'єднання, що діють у межах певного виду або кількох видів економічної діяльності; сторона роботодавців, суб'єктами якої є всеукраїнські об'єднання організацій роботодавців, що діють у межах певного виду або кількох видів економічної діяльності; сторона органів виконавчої влади, суб'єктами якої є відповідні центральні органи виконавчої влади. Наразі об’єднання роботодавців міського електротранспорту не створено і Галузеву Угоду для цієї галузі укладено згідно чинного законодавства на двосторонній основі.

П. 1 Угоди № 30 чітко визначено, що Галузеву угоду укладено між Міністерством інфраструктури України (далі - Мінінфраструктури) та Центральним комітетом профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України (далі – Галузева Профспілка України), що разом іменуються Сторонами Галузевої угоди.

Положення цієї Галузевої угоди діють безпосередньо і є обов’язковими для всіх підприємств міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус) (далі – підприємства МЕТ), що перебувають у сфері відання Сторін Галузевої угоди ( п. 1.3).

Метою цієї Галузевої угоди є забезпечення стабільної та якісної роботи підприємств МЕТ. Укладення цієї Галузевої угоди є актом соціального діалогу, який встановлює мінімальні й обов’язкові для врахування на подальших рівнях колективних переговорів галузеві норми в оплаті та умовах праці, пільги, трудові та соціальні гарантії працівників галузі( п.1.4.)

Сторони Угоди діяли відповідно до Конституції України, законів України «Про соціальний діалог в Україні», «Про колективні договори і угоди», інших законів та нормативно-правових актів України та норм міжнародного права, своїх положень та статутів.

Норми і гарантії  Угоди № 30  є  чинними для встановлення відповідно до ст. 97 КЗпП України форм і системи оплати праці, норм праці, розцінок, тарифних сіток, ставок, схем посадових окладів, умов запровадження та розмірів надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних і гарантійних виплат, що встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колективному договорі.

П. 1.9 визначено, Угода № 30, яка набрала чинності з дня її підписпання Сторонами і діє до укладання нової чи продовжнення дії Галузевої Угоди № 30.

Що стосується вільного тлумачення норм Угоди № 30 посадовими особами органів місцевого самоврядування та виконавчої влади різного рангу на містах, то слід звернути увагу на наступне.

Частиною 2 ст. 19. Конституції України  встановлено, що     органи державної влади та  органи  місцевого  самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти  лише  на  підставі,  в  межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією  та  законами України.

П. 1 ст. 213 Цивільного кодексу України "   Тлумачення змісту правочину", встановлено, що зміст правочину може бути витлумачений стороною (сторонами).

Тобто,  після підписання Сторонами Угоди № 30,  тільки Сторони цієї Угода мають законне право тлумачити її норми та положення, а тлумачення інших суб’єктів ( за виключенням суду), які не є стороною Угоди № 30, про її нікчемність, не несуть жодних юридичних наслідків.

При укладанні колективних договорів, підприємства та профкоми, які представляють інтереси своїх працівників – членів Профспілки, вільно визначають своє право користуватися нормами та гарантіями, відповідно до вимог ст. 97 КЗпП України, ст. 15 Закону України "Про оплату праці" та Угоди № 30 .

Слід звернути увагу на те, що відповідно до вимог ст. 6 Закону України "Про колективні договори і угоди" забороняється будь-яке втручання, яке може обмежити законні права працівників та їх представників або заборонити їх здійснення, з боку органів представницької і виконавчої влади та господарського управління, політичних партій, роботодавців при укладенні та виконанні колективних договорів, угод.

Мінюст України у своєму листі від 31.05.2012  № 5476-0-33-12/10.1 роз’яснює, що " листи - це службова кореспонденція, вони не є нормативно-правовими актами, можуть носити лише роз'яснювальний, інформаційний та рекомендаційний характер і не повинні містити нових правових норм, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. Такі правові норми мають бути викладені виключно у нормативно-правовому акті, затвердженому відповідним розпорядчим документом уповноваженого відповідно до законодавства суб'єкта нормотворення, погодженому із заінтересованими органами та зареєстрованому в органах юстиції в порядку, встановленому законодавством про державну реєстрацію нормативно-правових актів. У разі встановлення листами нових правових норм вони підлягають відкликанню з місць застосування органом, що їх видав, та скасуванню".

П. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України "Недійсність правочину" визначено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний тільки судом недійсним (оспорюваний правочин).

Таким чином Галузева Угода між Міністерством інфраструктури України та Центральним комітетом профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України, є чинною з 10 листопада 2016 р. ( дня підписання Сторонами) для органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та для суб’єктів сторін соціального діалогу, і  як акт соціального діалогу, встановлює мінімальні й обов’язкові для врахування на подальших рівнях колективних переговорів галузеві норми в оплаті та умовах праці, пільги, трудові та соціальні гарантії працівників галузі.

Голова ЦК  Профспілки

             України                                                                                                                                            О.І.Романюк