Голова ЦК Профспілки звернувся до уповноваженого представника профспілок у Верховній Раді України н.д. України Капліна С.М. з проханням ініціювати депутатський запит до Національногоlogo_ антикорупціонного бюро України з приводу встановлення не обгрунтованої ціни на природний газ та лобіювання Кабміном інтересів НАК "Нафтогаз України" (текст листа  додається).

                                                 

               Вих. № 01- 51                    29.03.2016 р.  

                                                                                                                                              Уповноваженому представнику профспілок у                                                                                                                                               Верховній Раді України, Народному депутату

                                          України  Капліну С.М.

                    Шановний Сергію Миколайовичу !

                              Звертаємося до Вас з проханням ініціювати депутатський запит до Національного антикорупційного бюро України з приводу встановлення економічно не обґрунтованої ціни на природний газ та лобіювання Кабінетом Міністрів України інтересів НАК «Нафтогаз України», що призводить до занепаду та банкрутства однієї з найбільш стратегічних галузей економіки України – теплопостачання.

          На підприємствах та в профорганізаціях комунальної теплоенергетики (далі - КТЕ) з розумінням ставляться до державної політики забезпечення розрахунків за природний газ та необхідності розробки інструментарію реалізації цієї політики у вигляді нормативно-правових актів, які б забезпечували справедливий порядок розподілу коштів, що надходять на рахунки підприємств КТЕ для проведення розрахунків з постачальником газу.

          Однак вважають, що прийнята Кабінетом Міністрів України Постанова від 18 грудня 2015р. №1086 «Про внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 18 червня 2014р. №217» та затверджений нею Порядок розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків з постачальником природного газу (далі - Порядок), не забезпечує рівноцінні права та інтереси постачальників і споживачів природного газу.

         В умовах різкого зростання тарифів на теплову енергію для населення та відповідного падіння його платоспроможності, несвоєчасної компенсації з боку держави різниці в тарифах, через що у підприємств КТЕ суттєво збільшилась заборгованість за природний газ,  затверджений Порядок лише поглиблює їх і так вкрай важкий фінансовий стан та надає колосальні однобічні преференції НАК «Нафтогаз України».

          Методика розрахунку нормативу відрахувань зі спецрахунку підприємств КТЕ на рахунки НАК «Нафтогаз України» згідно Порядку , встановленого Кабміном, не дозволяє забезпечити належну життєдіяльність як теплопостачальних підприємств, так і населених пунктів, де вони функціонують.

          Так, розрахунковий середньозважений норматив відрахування коштів, отриманих від продажу теплової енергії та послуг з централізованого теплопостачання, які залишаються у розпорядженні більшості підприємств КТЕ становив менше 10%. Цих коштів недостатньо не тільки для виплати заробітної плати та податків, а й для оплати рахунків за електричну енергію та холодну воду, підтримки нормальної роботи технологічного обладнання в період проходження опалювального періоду.

          На жаль, Кабінет Міністрів України  не дослухався до думки народних депутатів України, які неодноразово пропонували, на основі виважених технічних та економічних обґрунтувань, внести зміни до вищезгаданої Постанови та Порядку, що дозволило б збалансувати інтереси всіх учасників взаєморозрахунків та встановити справедливий порядок розподілу коштів, що надходять на рахунки підприємств КТЕ.

          Кабінет Міністрів України вніс свої зміни до п.23 вищезгаданого Порядку, проте вони  не вирішують жодної із проблем  підприємств КТЕ. Ці зміни були рекомендовані Уряду Міжнародним валютним фондом листом від 24.02.2016 року. Отже, Кабмін в черговий раз про лобіював інтереси НАК «Нафтогаз України» і тим самим поставив підприємства КТЕ на межу виживання, банкрутства, аварійних відключень та повної зупинки і, відповідно,  унеможливив безпечне закінчення поточного та підготовку до наступного опалювального сезону.

          Аналогічну позицію, а саме, позицію блокування прийняття рішення, представництво МВФ та Кабінет Міністрів України  застосували і при обговоренні проекту Закону України №2706 «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування суб’єктів господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення», підготовленого до другого читання, з урахуванням зауважень та пропозицій народних депутатів.

          Ключовою позицією законопроекту №2706 є положення, якими передбачається встановити мораторій на нарахування та стягнення неустойки (пені, штрафу) та інших фінансових санкцій енергопостачальними компаніями у разі несвоєчасного здійснення платежів за використаний природний газ та послуги з його транспортування й електричну енергію суб’єктами господарювання, для яких тариф на теплову енергію для населення та послуги з централізованого водопостачання й водовідведення було встановлено державою нижче економічно обґрунтованої собівартості.

        І це було б справедливо, адже у підприємств КТЕ штрафні санкції та пені виникли не внаслідок несумлінного виконання своїх зобов’язань, а через невиконання державою своїх зобов’язань щодо вчасної компенсації збитків комунальних підприємств, що виникають у зв’язку з встановленням тарифів на житлово-комунальні послуги в економічно необґрунтованих розмірах, а також пільг та субсидій, нарахованих населенню. Як наслідок така політика негативно позначається на поточній господарській діяльності підприємств КТЕ, створює заборгованість із заробітної плати.         

       Варто звернути увагу, що законопроект №2706 розроблено групою народних депутатів за участі експертного середовища, зокрема профільних асоціацій комунальних підприємств. Положення цього законопроекту повністю підтримуються також Асоціацією міст України, оскільки у разі його реалізації вдасться уникнути колапсу комунальних систем життєзабезпечення населених пунктів (тепло-і водопостачання) та зменшити соціальну напругу в містах та трудових колективах комунальних підприємств.

        Прохання - звернутися до Антикорупційного бюро, шановний Сергію Миколайовичу, викликано тим, що усі наші попередні прохання з вищеозначених питань Урядом не задовольняються.

    З повагою

Голова ЦК Профспілки України                                                                      О.І. Романюк