ЦК Профспілки звернувся до Голови ФПУ з проблем теплопостачальних підприємств. Аналогічного листа направлено народному депутату України Капліну С.М.logo_

logo_            

ЦЕНТРАЛЬНИЙ КОМІТЕТ ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА, МІСЦЕВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ, ПОБУТОВОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ

Вих. № 01 - 211             « 16 »   11.2015 р.  

                                                                                    Голові Федерації профспілок

                                                                                                 України

                                                                                              Осовому Г.В.

      

Шановний Григорію Васильовичу !

 Станом на цей час перед теплогенеруючими та теплопостачальними організаціями накопичилася велика заборгованість з компенсації різниці між затвердженим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво теплової енергії, яка має бути компенсована за рахунок субвенції з державного бюджету України.

Загальна сума заборгованості з різниці в тарифах по теплопостачальним підприємствам України складає 2,9 млрд. грн.

Накопичення такої заборгованості, у свою чергу, призводить до зростання заборгованості самих теплогенеруючих та теплопостачальних організацій перед НАК «Нафтогаз України» за спожитий природний газ, при чому мова йде не лише про основну заборгованість, а й штрафні санкції, відсотки річних та індекс інфляції.

Так, загальна сума штрафних санкцій, нарахованих НАК «Нафтогаз України», складає близько 3 млрд. грн.

При цьому слід взяти до уваги, що порушені виконавчі провадження щодо стягнення заборгованості на користь НAК «Нафтогаз України» передбачають стягнення ще й 10 відсотків виконавчого збору, що становить ще сотні мільйонів гривень.

Отже, накопичення заборгованості з різниці в тарифах провокує не тільки збільшення заборгованості з основного боргу перед НАК «Нафтогаз України» , але й призводить до нарахування штрафних санкцій, відсотків річних, індексу інфляції, виконавчого збору; сплати ТКЕ податку на віртуальний прибуток, які лягають на плечі тільки теплопостачальних та теплогенеруючих підприємств.

 Окремо слід зазначити, що відповідно до Закону України від 14.05.2015  № 423-VIII стаття 18 Закону України «Про засади функціонування ринку природного газу» була доповнена частиною 13, яка передбачала реструктуризацію заборгованості теплогенеруючих та/або теплопостачальних організацій за  природний газ, спожитий в період з 01.01.2014р. до 31.12.2014р. (без урахування пені, штрафних та фінансових санкцій, що підлягають стягненню на підставі рішення суду) шляхом розстрочення на 24 місяці, на підставі типового договору про реструктуризацію заборгованості.      

 Умовою проведення реструктуризації було погашення в трьохмісячний строк з дня набрання чинності Законом № 423-VIII заборгованості за природний газ, спожитий до 14 січня 2014 року (без урахування пені, штрафних та фінансових санкцій, що підлягають стягненню на підставі рішення суду), що залишилася непогашеною на день набрання чинності Законом.

Цим же Законом передбачалось, що зазначені пені, штрафні та фінансові санкції підлягають списанню та не можуть бути предметом подальшого продажу за умови виконання вимог цієї частини.

Кабінет Міністрів України був зобов'язаний в силу цього ж Закону затвердити форму типового договору про реструктуризацію заборгованості, де визначаються, зокрема, порядок реструктуризації і погашення заборгованості, загальна сума реструктуризованої заборгованості, строк її погашення, розмір щомісячних платежів, права та обов'язки сторін.

ІІроте, норми Закону № 423 так і залишились нереалізованими, адже Закон України «Про засади функціонування ринку природного газу» втратив чинність 01.10.2015 у зв'язку з прийняттям 3акону України «Про ринок природного газу», а впродовж його дії Кабінет Міністрів України так і не затвердив форму типового договору, без якого згадані норми неможливо було реалізувати.

Таким чином, ціла низка факторів призводить до фактично штучного збанкрутіння теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, з яких через неотримання компенсації з різниці в тарифах стягуються величезні суми штрафних санкцій, відсотків річних, інфляції, виконавчого збору. Навіть законодавчо встановлені (Законом №42З-VПІ) процедури списання та реструктуризації заборгованості не можуть бути реалізовані теплопостачальними та теплогенеруючими підприємствами через відсутність механізму, який не забезпечено Кабінетом Міністрів України. За відсутності джерел для оплати штрафних санкцій та механізмів для їх списання теплопостачальні та теплогенеруючі підприємства просто збанкрутують.

Ситуація, що склалася у сфері теплопостачання також не сприяє, а навіть блокує повноцінний перехід до нової моделі ринку природного газу України, правовою основою якої є Закон України від 09.04.2015 № 329-VIII «ІІро ринок природного газу», що введений у дію 01.10.2015.

Так, відповідно до ч. 1, 2 ст. 14 цього Закону за умови виконаних споживачем своїх зобов’язань за договором постачання зміна постачальника за ініціативою споживача має бути завершена в термін не більше трьох тижнів з дня повідомлення таким споживачем про намір змінити постачальника, за у мови дотримання правил зміни постачальника, у тому числі обов'язку щодо здійснення повного остаточного розрахунку з попереднім постачальником.

Таким чином, поки теплогенеруючі та теплопостачальні організації не здійснять повний розрахунок з НАК «Нафтогаз України» за спожитий природний газ, вони не зможуть у повній мірі перейти до роботи в новій моделі ринку природного газу України та реалізувати своє право на вільний вибір постачальника природного газу.

ЦК Профспілки і підприємства теплокомуненерго неодноразово звертали увагу Кабінету Міністрів України, Мінрегіону України, Міненерговугілля України на кричущу ситуацію в галузі. Однак, рішення, які були прийняті Урядом, призвели до ще більшого погіршення фінансово-економічного стану підприємств теплокомуненерго.

 Також зауважимо, що для вирішення вищевказаної проблеми, зокрема, у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування суб’єктів господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання тa водовідведення» (реєстраційний № 2706 від 22.04.2015), який передбачає:

  1. 1)суб’єктам    господарювання, які     здійснюють    виробництво,
    транспортування, постачання теплової енергії або надають населенню послуги з централізованого постачання холодної води, централізованого постачання гарячої води, водовідведення, централізоване опалення, для яких ціни/тарифи на постачання теплової енергії, централізоване постачання холодної вади, централізоване постачання гарячої води, водовідведення, централізоване опалення (далі — комунальні послуги), були встановлені органами державної влади чи місцевого самоврядування нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво та у повному обсязі не відшкодовано за рахунок субвенції з державного бюджету різницю між затвердженим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво послуг або не здійснена з державного бюджету фінансування витрат, пов'язаних з наданням пільг та житлових субсидій населенню, компенсації додаткових витрат на оплату комунальних послуг в умовах підвищення цін і тарифів на послуги, не нараховується неустойка (штраф, пеня), не застосовуються інші штрафні, фінансові санкції, а також індекс інфляції і три проценти річних у разі невиконання чи неналежного виконання такими суб’єктами господарювання зобов'язань пo оплаті за використаний природний газ та послуги з його транспортування або електричну енергію;
  2. 2)підлягають зупиненню виконавчі провадження та заходи з примусового виконання рішень про стягнення заборгованості, визначеної у статті 2 цього Закону, на підставі виконавчих та інших документів, що містять майнові вимоги. На період зупинення виконавчого провадження арешт, накладений в межах такого виконавчого провадження, на майно, кошти та інші цінності боржника, знімається, скасовуються інші вжиті державним виконавцем заходи примусового виконання рішень.

Виходячи з вищевикладеного, просимо Вас, шановний Григорію Васильовичу, довести до відома фракцій Верховної Ради України, з якими співпрацює ФПУ, інформацію про критичний стан в комунальній теплоенергетиці та наголосити на необхідності їх голосування за законопроект реєстраційний №2706 від 22.04.2015 «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування суб’єктів господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення».

 З повагою

 Голова ЦК Профспілки

            України                                                                  О.І.Романюк