Про катастрофічне знецінення   

 мінімальної заробітної плати

 Шановні колеги!

Штучне замороження номінального розміру мінімальної заробітної плати в розмірі 1218 грн. (на рівні грудня 2013 року) відбувається на фоні зростання цін на товари і послуги, підвищення комунальних тарифів, девальвації гривні. Так політика вже призвела до глибокого падіння  рівня життя працюючого населення, поглиблення бідності серед молоді, багатодітних сімей, пенсіонерів, що, власне, є порушенням Конституції України в частині недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод громадян, зокрема права на достатній життєвий рівень.

Сьогодні держана гарантія - мінімальна заробітна плата на 500 гривень є меншою за фактичний прожитковий мінімум і ледь перевищує 40 € в місяць, що в 7 разів нижче ніж в Естонії, Словаччині, Угорщині, Чеській Республіці, в 15-30 разів – менше ніж в Австрії, Люксембурзі, Німеччині, Франції. Українська мінімальна зарплата втричі нижче визначеного ООН рівня злиденності  -  5 доларів США на день поріг, за яким прірва бідності.

Якщо у січні 2014 року на мінімальну заробітну плату після обов’язкових відрахувань можна було придбати 73 куб. м. гарячої води, або 18 «борщових наборів», або 99 літрів бензину «Євро-3», то у січні 2015 року кількість доступних товарів знизилася до 42  куб. м. гарячої води, або 11 «борщових наборів», або 63 літрів бензину

Така мінімальна зарплата не тільки не забезпечує основних потреб працівника та його сім’ї, але її недостатньо навіть для фізичного виживання самого працівника. . Після запрограмованого Урядом травневого підвищення тарифів на газ і комуналку ситуація катастрофічно погіршиться(за інформацією ЗМІ все може бути раніше і гірше через вимоги МВФ)

При цьому фактично не працює Закон України «Про індексацію грошових доходів населення» так як індексації підлягають грошові доходи населення у межах одного прожиткового мінімуму. На момент запровадження цієї норми у 2003 році величина прожиткового мінімуму в розрахунку на працездатну особу складала 80% від розміру середньої заробітної плати в Україні. Це забезпечувало досить високий рівень захисту купівельної спроможності заробітної плати в умовах зростання споживчих цін і тарифів.

Зараз співвідношення прожиткового мінімуму для працездатної особи до середньої заробітної плати в Україні знизилося до 30%. Таким чином, в середньому частина заробітної плати, що підлягає індексації, зменшилася більше ніж у 3 рази, що не дозволяє підтримувати купівельну спроможність низькооплачуваних категорій працівників та загострює проблему розшарування населення за грошовими доходами.

 ФПУ цілеспрямовано домагається від Верховної Ради України компенсувати знецінення мінімальної заробітної плати та стале її наближення до стандартів країн Євросоюзу задля забезпечення платоспроможності громадян та відновлення економічної активності виробничої сфери економіки, створення нових робочих місць з гідною заробітною платою.

Однак ситуація із штучним обмеженням купівельної спроможності заробітної плати продовжує загострюватись і потребує суттєвого посилення і консолідації дій профспілок.

 Зважаючи на викладене, просимо провести консультації з народними депутатами України з метою підтримки позиції профспілок та внесення до Верховної Ради України пропозицій щодо додаткового і етапного збільшення протягом 2015 року розміру мінімальної заробітної плати  щонайменш на рівень інфляції за 2014-2015 роки.  Також рекомендуємо використати цьогорічну колдоговірну компанію з метою підвищення в тарифних сітках базових тарифу чи окладу для недопущення падіння купівельної спроможності заробітних плат.

Пропонуємо обговорити в первинних організаціях, на засіданнях колегіальних органів профспілки та профоб’єднання комплекс заходів на захист прав працівників на гідну оплату праці та внести пропозиції щодо можливих спільних дій з ФПУ.

  

З повагою,                                                                Заступник Голови ФПУ                 С.М.Кондрюк