про позицію ФПУ щодо цін на газ для населення
(інформацію надіслано членським організаціям ФПУ)
Із загостренням економічної ситуацію в Україні з новою гостротою постало питання про залучення зовнішніх позикових ресурсів для підтримки економіки.
Глава МВФ Крістін Лагард 27 лютого 2014 року оголосила про готовність виділити кошти, хоча Фонд зберігає низку вимог до української сторони. Одна з них – це зміна цінової і тарифної політики, зокрема підвищення ціни на газ для населення.
Постійний представник Фонду в Україні Жером Ваше в одній із заяв у січні 2014 року не приховує: «Ми вважаємо, що поточні вкрай низькі тарифи на газо- та теплопостачання для населення не можуть більше підтримуватися».
У МВФ вважають, що в Україні діють приховані субсидії населенню через занижену ціну на побутовий газ та опалення. За оцінками Фонду така політика коштує державі до 5% ВВП. При цьому низькі тарифи не стільки підтримують бідних, скільки допомагають економити багатим людям. Пропозиція Фонду – підвищити тарифи, але при цьому запровадити адресну допомогу тільки найбіднішим категоріям громадян. Таким чином, держава перестане дотувати заможних громадян, а зекономлені кошти направить на допомогу тим, хто її насправді потребує.
Крім того, підвищення цін на газ для населення є одним з пунктів реформи НАК «Нафтогаз України» для збалансування бюджету кампанії, а також для стабілізації розрахунків за енергоресурси. Реформа в енергосекторі України впродовж декількох років є умовою виконання співробітництва з МВФ.
Прем’єр – міністр України А. Яценюк 27 лютого 2014 року після брифінгу в Нацбанку України заявив, що Уряд піде на прийняття непопулярних соціальних рішень задля залучення зовнішніх позикових ресурсів для підтримки економіки. А. Яценюк не виключає можливе підвищення цін на газ для населення у рамках виконання програми реформ, пропонованих, зокрема, МВФ.
Про можливе підвищення цін на газ для населення після переговорів з МВФ про виділення фінансової допомоги також заявив міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Продан, передає УНІАН.
4 березня 2014 року Місія Міжнародного валютного фонду почала працювати у Києві. Її ціль - оцінити поточну ситуацію та визначити розміри і умови надання фінансової допомоги Україні.
Загрозами для населення у разі отримання Україною кредиту від Міжнародного валютного фонду, зокрема, може бути:
- скорочення видатків соціального характеру;
- підвищення цін і тарифів на газ та опалення для населення.
Особливо гострим питання підвищення цін на газ для населення стало після заяви керівника "Газпрому" Олексія Міллера про те, що з квітня пільгову ціну на російський газ для України скасують, і Україна платитиме повну вартість. Це означає, що ціни на російський газ для України знову повертаються на рівень близько 400 дол за тисячу кубометрів замість нинішніх 268,5 дол.
Втім, новий міністр енергетики Юрій Продан вже заявив, що Київ терміново візьметься за диверсифікацію постачання газу до України, а німецька RWE заявила, що готова постачати до України газ у разі скорочення обсягів із Росії.
"Як і планувалося раніше, підвищення відбуватиметься у кілька етапів. Думаю, за цей рік це буде 30-50%, а підвищення тарифів до ринкового рівня буде розтягнуто на кілька років", - повідомив Юрій Продан.
На сьогодні ціни на газ для населення становлять від 72,54 коп. до 268,56 коп. за кубометр за наявності лічильника і від 79,80 коп. до 295,41 коп., якщо лічильника немає. Роздрібні ціни на газ для населення, затверджені постановою НКРЕ від 13.07.2010 року №812, диференційовані на три рівня - за умов, що обсяг споживання природного газу не перевищує 2500 куб.м на рік; 6000 куб.м на рік або 12000 куб.м на рік. У ціні газу враховується наявність, чи відсутність лічильника. Слід нагадати, що диференційовані ціни на газ були введені за ініціативи та наполягання профспілок.
Враховуючи ситуацію, що склалася, профспілки звертають увагу на таке.
Ціни на газ для населення не змінювалися вже 3,5 року. Водночас за цей період зросла купівельна спроможність населення. Середня заробітна плата збільшилася на 38%. Тож, якщо у серпні 2010 року громадянин, який споживав газ у найменшому обсязі (до 2500 куб. м на рік), на середню заробітну плату міг купити 3143 куб. м газу, то у лютому 2014 року – 4339 куб. м., тобто на 38% більше.
За даними Мінрегіонбуду України на даний час українці в середньому витрачають 14-15% своїх доходів на оплату комунальних послуг, а у 18% громадян на це витрачається більше половини заробітку.
Додаткове підвищення витрат на газ та опалення погіршить і без того непрості умови життя населення. Отже, вжиття Урядом заходів, спрямованих на підтримку малозабезпечених громадян, зокрема працівників, необхідне.
Незалежні експерти, зокрема CASE Україна, радять урядові наступне:
- Збалансувати бюджет.
- Скоротити "корупційні" статті бюджету - ті, де зловживання відбувалися "в особливо великих розмірах".
Корупційна складова української економіки була настільки великою, що повернення до економіки навіть частини цих коштів може дозволити не підвищувати тарифи на газ, або ж підвищувати їх підготовлено і вчасно.
- Перейти на прозору систему державних закупівель.
-Перевірити можливості збільшення власного видобутку газу і забезпечити фінансування проектів, пов'язаних зі збільшенням таких можливостей.
Велика кількість оприлюднених у ЗМІ заходів та пропозицій від політиків, незалежних експертів, впливових громадських організацій, у тому числі міжнародних, щодо шляхів виходу з кризи менш за все опікуюються про інтереси пересічних громадян України, молоді, сімей з дітьми, працівників, які втрачають роботу, заробітки, кошти для існування.
Федерація профспілок України закликала Міжнародний валютний фонд зважити на те, що значна частина населення в Україні й без того знаходиться поза межею бідності, і утриматися від нав’язування їй заходів жорсткої економії, які можуть призвести до нових масових протестів населення.
Федерація профспілок України закликала Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади до відкритого діалогу з громадськістю, у т.ч. з профспілками та незалежними експертами для пошуку шляхів мінімізації негативних наслідків соціальних реформ, зокрема від підвищення тарифів для населення.
Профспілки наголошують на наступному.
- В умовах відновлення суспільно-політичної стабільності будь-які рішення, які можуть негативно позначатися на рівні життя населення, повинні бути максимально прозорими, обґрунтованими та супроводжуватися упереджувальними заходами соціального захисту населення. Таким рішенням має передувати широке громадське обговорення,оскільки підвищення тарифів на енергоносії призведе до зростання рівня енергетичної бідності серед населення та ще більшого погіршення якості життя громадян.
- Продовження запровадження диференційованих тарифів на газ для населення.Залишити без змін ціну на газ для споживачів, які використовують газ у мінімальних обсягах (до 2500 куб. м на рік).Такий принцип, в умовах глибокого майнового розшарування, є справедливим і його відміна не допустима.
- Забезпечити власний видобуток газу та використовувати його виключно для потреб населення.
- Зміну ціни здійснювати поступово із застосуванням адресних житлових субсидій малозабезпеченим категоріям населення, оскільки на сьогодні компенсація тієї частини різниці в тарифах, яку недоплачують заможні громадяни, що споживають газ у найбільших обсягах, відбувається за рахунок коштів платників податків, тобто за гроші пересічних громадян.
Федерація профспілок України звертає увагу, що відповідно до ст.10 Закону України «Про засади і функціонування ринку природного газу» та постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року на побутові потреби населення використовується виключно газ власного видобутку, а отже, ціна газу для населення формується з урахуванням помірної ціни газу власного видобутку.
Водночас, ФПУ ініціює кардинально змінити державну цінову політику, яка у попередні роки мала хаотичний характер, відзначалася відсутністю прозорості у формуванні цін та єдиних підходів до механізмів ціноутворення, на політику передбачуваності, системності, прозорості з обов’язковою участю громадськості при підготовці цінових рішень та контролю за їх виконанням.
Департамент бюджетної політики та
соціального захисту