За ініціативи ЦК Профспілки 21.082013р. ФПУ звернулася до Віце-прем’єр-міністра України О.Вілкула з причин критичного стану підприємств міськелектротранспорту та проханням проведення під його головуванням окремої наради. 17.09.2013р. ФПУ додатково було направлено пропозиції стосовно урегулювання цих проблем.
21.08.2013р. № 03/01-15/1394
Про складну ситуацію на підприємствах Віце-прем’єр-міністру України
міського електротранспорту Вілкулу О.Ю.
Шановний Олександре Юрійовичу!
Федерація профспілок України звертається до Вас з приводу критичного фінансового стану підприємств міського електротранспорту (далі – Підприємств), заборгованості з виплати заробітної плати та кредиторської заборгованості, а також із реальною загрозою зупинки трамваїв і тролейбусів внаслідок можливих страйків та «голодних бунтів».
Протягом останніх років ФПУ та ЦК Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України неодноразово зверталися до центральних органів виконавчої влади з пропозиціями щодо вирішення нагальних проблем у сфері міського електротранспорту: повного та рівномірного фінансування з державного бюджету місцевим бюджетам субвенції на компенсацію пільгового проїзду, оновлення рухомого складу міського електротранспорту, впорядкування розрахунків Підприємств з Пенсійним та іншими соціальними фондами, удосконалення обліку пільгових пасажироперевезень, визначення відповідних компенсаційних відшкодувань тощо.
До цього часу відсутній механізм розрахунку компенсаційних відшкодувань за пільгові перевезення (субвенцій з державного бюджету), і тому їх планування та фактичне перерахування здійснюється місцевими органами виконавчої влади різних рівнів суб’єктивно. Як наслідок, протягом останніх 10 років Підприємства одержують менше половини від потреби на компенсацію пільгового проїзду, що обумовлює їх хронічну збитковість на рівні 12-15 відсотків, навіть за умови невиконання регламентних ремонтних робіт.
В Україні підприємства міського електротранспорту функціонують у 50 містах, у яких працюють понад 43 тис. осіб, експлуатується 2703 од. трамвайних вагонів та 4169 од. тролейбусів, 1960 км трамвайних та 4907 км тролейбусних ліній.
Станом на 01.08.2013р. 93% трамвайних вагонів та 77% тролейбусів вичерпали свій нормативний термін експлуатації та потребують заміни. При мінімальній потребі в оновленні близько 400 од. тролейбусів та 100 од. трамвайних вагонів на рік, фактично обсяги їх придбання останніми роками становили 75 та 15 одиниць відповідно.
Високий рівень старіння основних фондів міського електротранспорту та недостатні темпи їх оновлення призводять до зменшення кількості парку трамвайних вагонів та тролейбусів (близько 200-250 од. щорічно), невідповідності технічному та технологічному рівню сучасних вимог, суттєво збільшує (близько 25%) енерговитратність та витрати на їх утримання, не забезпечує достатній рівень комфортності та якості наданих послуг.
У містах Дзержинськ, Стаханов рух трамваїв і тролейбусів протягом останніх років припинено.
Зменшення транспортної роботи, зниження комфортності перевезень, недостатній рівень обслуговування, нерівні з приватними авто перевізниками умови роботи, неповне відшкодування витрат на пільгові пасажиро перевезення та різниці в тарифах призвели до зниження рівня доходів підприємств міського електротранспорту та конкурентоспроможності погіршення їх фінансово-економічного стану і, як наслідок, критичне зростання небезпеки при перевезенні пасажирів.
Заборгованість Підприємств із виплати заробітної плати станом на 01.07.2013, за даними Держстату, склала майже 23 млн. грн. Проте, вже в липні місяці п.р. тільки в столиці України м. Києві, за інформацією, наданою Київською міською профспілкою ЖКГ та сфери послуг, Підприємства не мають можливості виплатити заробітну плату у сумі 49,0 млн. грн. Ця ситуація спричиняє зростання соціальної напруги в колективах та проведення акцій протесту.
Разом з тим, в Україні діє Державна програма розвитку міського електротранспорту на 2007 – 2015 роки, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2006 №1855 (далі – Програма). Проте, недостатнє фінансування заходів цієї Програми не дозволило здійснювати передбачене технічне переоснащення міського електротранспорту.
Не всюди органами місцевого самоврядування укладаються договори з перевізником про організацію надання послуг міським електричним транспортом у відповідності до вимог статей 11 та 12 Закону України «Про міський електричний транспорт» та Типового договору про організацію надання транспортних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.11.2012 № 1045.
Враховуючи актуальність та важливість порушеного питання, звертаємося до Вас, шановний Олександре Юрійовичу, з проханням провести під Вашим головуванням окремої наради за участі керівників Підприємств та галузевої профспілки, на якій розглянути зазначені питання та прийняти конкретні рішення з підтримки галузі.
Будемо вдячні за інформування про прийняте рішення.
В.о. Голови ФПУ С.М.Кондрюк
17.09.2013р. № 03/01-15/1537
Про пропозиції стосовно врегулювання Віце-прем’єр-міністру України
проблем у сфері діяльності міського Вілкулу О.Ю.
електротранспорту
Шановний Олександре Юрійовичу!
В рамках підготовки до цільової наради з питання критичного стану міського електротранспорту, щодо проведення якої ФПУ зверталась до Вас листом від 21.08.2013р. за № 03/01-15/1394, вносимо профспілкові пропозиції.
Просимо дати доручення на опрацювання спільно з представниками ФПУ пропозицій для розгляду їх на нараді під Вашим головуванням.
Будемо вдячні Вам, шановний Олександре Юрійовичу, за інформування про прийняте Вами рішення.
Додаток: на 3 арк. в 1 прим.
З повагою,
Голова ФПУ Ю.М.Кулик
Додаток до листа ФПУ
ПРОФСПІЛКОВІ ПРОПОЗИЦІЇ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
№ з/п |
Проблема |
Пропозиції |
1 |
Органами місцевої влади та місцевого самоврядування в порушення вимог статей 11 та 12 Закону України «Про міський електричний транспорт» не забезпечується укладення та дотримання договорів з підприємствами про організацію надання послуг міським електротранспортом відповідно до Типового договору, затвердженого постановою КМУ від 14.11.2012 №1045. З цієї причини підприємства не отримують від замовника транспортних послуг оплату за фактично виконану транспортну роботу. |
1. Доручити Мінінфраструктури розробити та затвердити Порядок формування розрахункових тарифів на послуги міського електричного транспорту, який передбачав би єдиний підхід до формування вартості, передбаченої Типовим договором, для взаєморозрахунків одиниці транспортної роботи (одного вагоно (тролейбусо)-кілометра пасажироперевезень). 2. Посилити контроль за виконанням органами місцевої влади та органами місцевого самоврядування вимог Закону України «Про міський електричний транспорт» та постанови КМУ від 14.11.2012 №1045 щодо договірних відносин з підприємствами міського електротранспорту. |
2 |
Зношеність основних фондів міського електротранспорту, зокрема 94% трамвайних вагонів та 82% тролейбусів, станом на 01.07.2013 вичерпали нормативний термін експлуатації. |
1. Передбачити в проекті Державного бюджету України на 2014 і наступні роки видатки на реалізацію заходів, передбачених Державною цільовою програмою розвитку міського електротранспорту на період до 2017 року, затвердженою постановою КМУ від 29.12.2006 №1855 зі змінами, внесеними постановою КМУ від 24.07.2013 №601. 2. Забезпечити створення на державному рівні механізмів пільгового кредитування і фінансового лізингу для оновлення парку трамвайних вагонів і тролейбусів, розширення та реконструкції маршрутної мережі міського електротранспорту. |
3 |
Недосконалість механізму та неповний обсяг компенсації транспортних послуг, наданих громадянам пільгових категорій. |
1. Розробити та запровадити прозорий механізм розрахунку компенсаційних відшкодувань за пільгові перевезення, а також обліку пасажирів пільгових категорій, на підставі якого визначати необхідні та фактичні обсяги субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам за пільгові перевезення міським електротранспортом громадян, які мають пільги за соціальною ознакою, або запровадити адресну компенсацію вартості спожитих транспортних послуг громадянам пільгових категорій. 2. Розробити та запровадити порядок оплати вартості проїзду в міському електротранспорті громадян, які мають пільги за професійною ознакою. |
4 |
Загроза ліквідації для підприємств міського електротранспорту пільгових тарифів за використану для пасажироперевезень електроенергію. |
1. Не допустити скасування постанови КМУ від 26.06.2007 №881 «Про тарифи на електричну енергію для міського електротранспорту» без попереднього вирішення питань щодо компенсації збільшення експлуатаційних витрат підприємств через зростання тарифів на електричну енергію. 2. Розробити та затвердити на законодавчому рівні заходи щодо поступової зміни пільгового тарифу на електроенергію для підприємств міського електротранспорту, ув’язавши їх з одночасним, поетапним скороченням та упорядкуванням пільг громадянам окремих категорій на проїзд у міському електротранспорті та подоланням збитковості функціонування підприємств цієї галузі. |
5 |
Недофінансування міського електротранспорту і брак коштів на експлуатаційні потреби. Постійне недотримання діючих норм і нормативів загрожують безпеці перевезення пасажирів, негативно впливають на умови праці робітників та ускладнюють стан соціально-трудових відносин на підприємствах. Спричинене неповною і несвоєчасною компенсацією з державного бюджету пільгових пасажироперевезень зростання заборгованості підприємств міського електротранспорту до Пенсійного фонду через штрафні санкції та пеню, які нараховуються на них за несвоєчасну сплату єдиного соціального внеску. Нерівномірне та не в повному обсязі перерахування субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, передбачених помісячним розписом асигнувань загального фонду державного бюджету на відповідний рік. |
1. На національному рівні забезпечити своєчасне, рівномірне упродовж року та в повному обсязі перерахування субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам. 2. На регіональному рівні забезпечити конструктивну співпрацю всіх сторін соціального діалогу на місцях, що включають планові тристоронні зустрічі щонайменше двічі на рік – при формуванні бюджетних заявок та при внесенні змін до Державного бюджету України. 3. Внести зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» стосовно звільнення підприємств міського електротранспорту від сплати штрафів і нарахування пені за несвоєчасний перерахунок єдиного соціального внеску у разі несвоєчасного надходження субвенцій з держбюджету або неповного відшкодування втрат підприємств за пільговиків. |
6 |
Нерівні умови оподаткування і конкуренції на ринку міських пасажироперевезень. |
1. Внести зміни до чинного законодавства з метою встановлення єдиних вимог і правил щодо оподаткування для усіх перевізників, які працюють на ринку міських пасажиро перевезень. 2. Доручити місцевим органам влади міст, де функціонує міський електричний транспорт, переглянути маршрутну мережу громадського транспорту з метою виключення невиправданого дублювання трамвайних і тролейбусних маршрутів автоперевізниками, надання пріоритету маршрутам міського електротранспорту. |
7 |
Незадовільний стан виробничих будівель і споруд, в тому числі стан покрівель виробничих приміщень та стаціонарних споруд електротранспортних депо.
|
Дати доручення органам місцевої влади та органам місцевого самоврядування: 1. Забезпечити обстеження, паспортизацію, безпечну та надійну експлуатацію виробничих будівель і споруд згідно з вимогами Положення про безпечну та надійну експлуатацію виробничих будівель і споруд, затвердженого спільним наказом Держбуду України та Держнаглядохоронпраці України від 27.11.97 за №32/288, зареєстрованого у Мін’юсті України 06.07.98 за №424/2864; 2. За результатами цих обстежень провести необхідні ремонтні роботи щодо приведення виробничих будівель і споруд підприємств міського електротранспорту до належного стану, безпечної та надійної експлуатації; 3. Для забезпечення безпечної та надійної експлуатації виробничих будівель і споруд підприємств міського електротранспорту запровадити систему їх планово-попереджувальних ремонтів із визначенням обсягів та джерел фінансування. |
8 |
Незадовільне забезпеченням працівникам належних виробничих та санітарно-побутових умов, зокрема відсутність на більшості кінцевих пунктів маршрутів диспетчерських пунктів, обладнаних необхідними санітарно-побутовими приміщеннями. |
Дати доручення місцевим органам влади забезпечити працівникам належні виробничі та санітарно-побутові умови, диспетчерські пункти на кінцевих маршрутах обладнати необхідними санітарно-побутовими приміщеннями. |
Віце-прем’єр-міністром дано доручення від 19 вересня п.р. № 33534/1/1-13 Мінінфраструктури, Мінсоцполітики, Мінфіну та Пенсійному фонду України провести зустріч з представниками Федерації професійних спілок. Про результати поінформувати Кабінет Міністрів.