414 працівників «Черкасиелектротрансу»  на Різдво можуть залишитися без заробітних плат 

«Дякуємо за подарунок на Різдво!»,  - такими словами розпочала збори трудового колективу комунального підприємства «Черкасиелектротранс» голова Профкому Лідія Бут, який, цілком імовірно, у цьому місяці може залишитися без заробітної плати, а саме підприємство – з величезними боргами перед податковою і енергопостачальником.

Уже 7 січня  поточного року 414 працівників «Черкасиелектротрансу» можуть не дочекатися заробітної плати, а 15 січня – підприємство взагалі можуть відключити від електропостачання за борги, якщо ж до 20 січня підприємство не сплатить податки на заробітну плату – штраф може сягнути півмільйона гривень.

Сьогодні ми зібрали трудовий колектив підприємства, щоб пояснити, що з 1 січня 2020 року міською радою не ухвалені зміни до Програми розвитку електротранспорту на 2017-2020 роки, у зв’язку з чим вже 7 грудня  працівники тролейбусного парку, цілком імовірно, не отримають заробітну плату за грудень. Тому сьогодні ми маємо прийняти рішення щодо наших подальших дій, — відзначила голова Профспілки КП «Черкасиелектротранс» Лідія Бут.

Така ситуація на підприємстві складається щороку, наголошує керівник КП «ЧЕТС» Петро Кучер, оскільки комунальне підприємство несе важливу соціальну складову, перевозячи чимало пільгових категорій населення, до яких міська рада додала ще школярів і студентів, воно не може в повній мірі покривати всі свої витрати. Наразі проїзд в тролейбусі становить 3,00 грн, на той час як економічно обґрунтований тариф – 5,19 грн. Саме цю різницю мала б покривати міська рада, однак ледь не кожного року постає питання виплати коштів КП за виконану ним робоу згідно договору, укладеного з Черкаською міською радою.

У цьому році Черкаська міська рада заключила з нами договір на міські пасажирські перевезення у повному обсязі на рівні виконання робіт у 2019 році, — наголосив Петро Семенович. – Однак хотів би відмітити, що обсяги робіт у нас щорічно збільшуються, однак коли постає питання, щоб розрахуватися з КП, то ті правила, прописані в договорах, чомусь не діють.

Ще 31 травня 2019 року, відзначає керівництво підприємства, Черкаській міській раді були надані пропозиції і розрахунки щодо виконання електротрансом транспортної роботи на 2020 роки.

 Зокрема, якою буде собівартість перевезення одного пасажира, які суми потрібно передбачити на компенсацію КП за перевезення пільговиків та скільки коштів повернути за різницю в тарифах – між діючим та економічно обґрунтованим. За пів року фінансовий план КП «Черкасиелектротранс» неодноразово виносився на розгляд виконкому, однак щоразу відхилявся. І лише 25 грудня виконком ухвалює рішення передбачити у бюджеті міста на 2020 рік 25 млн грн, однак, згідно розрахунків, поданих КП «Черкасиелектротранс», щоб покрити всі витрати, підприємству необхідно виділити 102 млн грн.

Цю суму можна було зменшити. Яким чином? Чинним законодавством передбачена монетизація пільг, тобто кошти можна було направити безпосередньо на пільговиків, — відзначив Петро Кучер. – Або ж ще один варіант – запровадити GPS-моніторинг або електронні системи оплати за проїзд. Однак жодна з дій міською радою не була вчинена, через що знову виникла критична ситуація на комунальному підприємстві.

За словами ж заступника керівника КП «Черкасиелектротранс» Олексія Ворони, загострився конфлікт після відмови керівника електротрансу закуповувати тролейбуси, що вже були у використанні, оскільки їх собівартість не відповідала заявленій ціні.

- Ціна цих тролейбусів на ринку — 500-700 тисяч гривень. Нам же пропонували їх купити за 2 мільйони гривень. Хто б тоді відповідав за переплату у 1,3 мільйони гривень перед громадою? Тому логічно, що ми відмовилися від закупівлі цих б/у тролейбусів, яким по 20 років — відзначив Олексій Григорович. — Тим паче у нас, як і по всій Україні, немає ні запчастин до запропонованого для купівлі вживаного електротранспорту, ні відповідної ремонтної бази. А те, що їх доведеться ремонтувати, — однозначно, адже вони простояли без використання під відкритим небом три роки.

Щоб комунальне підприємство розвивалося, в нього необхідно вкладати кошти, вважає член громадської ради при КП «Черкасиелектротранс» Араік Мкртчян. Згадав він і за ціну на електроенергію, яку закуповує підприємство.

От вам закидають, що ви закуповуєте електроенергію за найдорожчим тарифом. Дійсно, КП «Черкаситеплокомуненерго» продає електроенергію по 70 копійок, однак по такій ціні вони не можуть продати її ні вам, ні школам, ні бюджетним організаціям. Вони по такій ціні продають її НКРЕКП, а звідти вона вже поступає втридорога, — відзначив Араік Рафікович. 

Порівняли вартість електроенергії, яку закуповують комунальні підприємства міського електротранспорту в інших містах України, і на підприємстві:

Вирішити ситуацію із виплатою заробітної плати колективу КП можна буде на найближчій сесії міської ради, яка запланована на 16 січня. Однак уже за половину грудня перед підприємством «Черкасиелектротранс» виникла заборгованість у розмірі 1,7 млн грн.

Зрештою, за пропозицією Голови Черкаської обласної організації Профспілки  працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення, Голови громадської ради КП "Черкасиелектротранс" Івана Анашкевича  трудовий колектив  вирішив звернутися до вищого керівництва держави, зокрема, Президента України, Кабміну та Верховної Ради, щоб привернути увагу до ситуації, що склалася на підприємстві і загрожує його повній зупинці.

У разі не вирішення цих питань водії тролейбусів, контролери-касири, працівники енергогосподарства, слюсарі та інші фахівці будуть вимушені прийняти більш радикальні дії – писати заяви на звільнення і шукати роботу в інших сферах діяльності, містах України та за кордоном.