КОНОТОПСЬКОМУ ТРАМВАЮ 70 РОКІВ!
В історії кожного міста є визначні дати, пов’язані із яскравим моментам минулого. Для славного міста Конотоп такою датою є 21 грудня 1949 року – день, коли відбувся пуск першого трамвая.
Поринувши в історію, пригадаємо повоєнний 1949 рік… Конотоп повільно відновлюється після розрухи, життя починає налагоджуватись і саме в цей час гостро постає питання щодо забезпечення перевезень громадян з одного кінця міста в інший. Ініціатором створення власного транспорту став Іван Антонович Хижняк, ім’я якого, за рішення громади, трамвайне управління з гордістю носить і нині.
24 квітня 1949 року розпочалося будівництво трамвайної колії методом народної будови. У перший день будівництва до роботи долучилися 3372 мешканці міста, які працювали безкоштовно. Аби пришвидшити процес будівництва до Конотопу приїздили робітники з Києва, Дніпра, Харкова. І вже 21 грудня 1949 року на багатолюдному мітингу відкрили трамвайний рух. Було побудовано 3440 метрів трамвайної колії, підстанція, два роз`їзди. І ось, нарешті, пролунав перестук трамвайних коліс, ознаменувавши закінчення робіт та початок ери трамваю! Три дні возили пасажирів безкоштовно, а з 25 грудня за проїзд стали брати 30 коп.
Трамвайні вагони були дерев`яними, мали дві кабіни управління, з яких водій керував стоячи.
Згодом стало зрозуміло, що це не лише екологічний, доступний, але й зручний вид транспорту. Так поступово рік за роком збільшувалася кількість трамвайних вагонів, прокладалися нові маршрути.
У 1950 році колектив трамвайного управління налічував 43 працівники і 5 трамвайних вагонів, а у 1989 році на маршрутах працювало вже 38 вагонів. З 1988 року по 1999 рік пасажирів перевозили спарені вагони. Налічувалось шість спарок, а на маршрути міста щодня виходило 25 вагонів. На лінії було безкондукторне обслуговування, талони за проїзд продавали водії, а ще їх можна було придбати в спеціальних кіосках, які були розташовані на трамвайних зупинках. Цей був пік розвитку конотопського трамвая.
З роками трамвайний парк поповнювався новими вагонами, це оновлені зручні вагони типу КТМ5-М3, які курсують і сьогодні вулицями міста.
1 червня 2004 року було урочисто відкрито пам’ятник Конотопському трамваю по вулиці Успенсько-Троїцькій біля території трамвайного управління.
Літо 2018 року – це переломний момент у житті трамвайного депо. Усіх небайдужих хвилювало єдине запитання: «Трамваю бути чи ні?» Громада міста згуртувалась, як і колись, та зробила все можливе для того, щоб невгамовний трудівник продовжував працювати.
Важкі часи минули, трамвайне управління знову переживає період розквіту: отримано 6 оновлених, комфортних, сучасних вагонів «Таtra Т3».
Конотоп найменше місто в Україні, яке має трамвай. Наш трамвайний вагон є найстарішим в Україні і Європі. В цьому його унікальність. Іноземні туристи, любителі трамваїв, які залюбки відвідують наше місто, називають його унікальним серед усіх міст, де є трамвай.
Трамвайна лінія в Конотопі складається із трьох маршрутів і є найменшою в Україні. Значна частина полотна є одноколійною з роз’їздами. Довжина колії 27,8 км, ширина 1524 мм, напруга контактної мережі 550 В.
На сьогодні трамвайне управління має 20 трамвайних вагонів типу КТМ-5М3, К-1, «Татра» Т-3А та 2 снігочисти. На лінію щодня виходить 10 вагонів. Інтервал руху між трамваями 20 хв. Проїзд коштує 3 грн., для учнів шкіл – 2 грн. На підприємстві працює 162 штатних працівників, із них 30 водіїв трамвая, які перевозять містян працюючи у дві зміни.
Нам є чим пишатись, тому 21 грудня у міському будинку культури «Зоряний» відбулись урочисті заходи присвячені 70-річчю Конотопського трамвая.
Пишний концерт, барвисті вокальні та запальні танцювальні композиції подарували глядачам творчі колективи будинку культури та музичних шкіл міста.
З вітальними словами до трудового колективу Конотопського трамвайного управління звернулися міський голова Артем Семеніхін, директор підприємства Григорій Хоменко, голова профспілки підприємства Наталія Кузько, голова Сумської обласної ради профспілок Тетяна Євдокимова, голова обласної організації Профспілки Тетяна Масенко і депутат міської ради Інна Пащенко, які побажали Конотопському трамваю і надалі активно рухатися містом, а трудовому колективу-успіхів, процвітання підприємства, благополуччя, мирного неба та гідної оплати праці.
Кращим із кращих були вручені грамоти і подяки. Море квітів, гучні аплодисменти і цікаві мистецькі номери створювали справді святкову атмосферу у залі. З особливою вдячністю згадали імена усіх, хто майже половину свого життя присвятив розвитку трамвайного управління, був причетний до розбудови підприємства, відзначили ветеранів та акредитованих працівників.
У нашого трамваю було все… і злети, і падіння, але за 70 років роботи він влився в повсякденне життя конотопчан, набув слави та поваги, став символом міста, без якого ми не уявляємо собі Конотопа.
Вірю в те, що конотопський трамвай не піде на пенсію за віком, а буде перевозити майбутні покоління на оновлених вагонах по нових рейках вулицями нашого міста під мирним українським небом, оскільки на підприємстві працюють найкращі працівники, які своєю працею та вмінням забезпечують роботу старенького трамвая!
З любов'ю до трамвая.
Водій трамвая, голова профспілки, Наталія Кузько.