Зі святом тебе – житомирський трамвай!
22 серпня 2019 року у приміщенні Житомирського міського Будинку культури було гамірно і людно. Панував святковий настрій і причина для цього була дуже вагома – житомирський трамвай святкував своє 120-річчя!
Чи багато підприємств електротранспорту України може похвалитися такою визначною датою?! Та мабуть, ні… А тому хочеться трохи розповісти про історію і сьогодення нашого трамваю. Історичні дані свідчать, що розвиток трамвайного руху в Житомирі бере свій початок ще у далекому 1898 році, коли міська дума схвалила проект інженера Полякова Л. Я. на будівництво трамвая. Довжина ліній мала складати 7, 7 верст( 8, 2 км). За доволі короткий період часу в Житомирі була проведена грандіозна робота по будівництву перших двох ліній трамваю, і вже 15 липня 1899 року місцева газета «Волинь» повідомляла, що для відкриття трамвайного руху все готово, крім переходів телеграфних ліній через трамвайний ролей – не було 13 і 15-метрових стовпів. Але вже 18 серпня спеціальна комісія оглянула трамвай і дозволила відкрити його рух 22 серпня 1899 року.
У призначений день о 12 годині на території трамвайного парку відбулося урочисте відкриття міської електричної залізниці. Струм на лінію подав сам губернатор. Рух трамваю та його історія розпочалися! Перші трамваї рухалися з інтервалом 10-15 хвилин. Вони викликали у містян величезний інтерес і подив. Та з перших днів трамвай приніс і неприємності. Це і шум, вібрація від його руху, та аварії, які спричиняли, як люди, так і гужовий транспорт. В той час в Житомирі був популярним вислів:«Електричний трамвай – від нього втікай!» .Для забезпечення порядку на трамваї міська управа запровадила відповідні правила, де було визначено категорії людей, що могли користуватися трамваєм безкоштовно. До речі, на 100-тисячний Житомир таких «пільговиків» було всього 24 особи! В трамваях заборонялося їздити особам в нетверезому стані, у брудному та сморідному одязі, жебракам, службовцям похоронної служби у формі, займатися розносною торгівлею. Не допускалися у трамвай громадяни з собаками та іншими тваринами. Швидкість трамвая була доволі низькою – 12 верст на годину. Це лише в два рази швидше довгоногого пішохода. Очевидно тоді й народилася приказка «Швидкий, як житомирський трамвай.», яка була відома у всьому Радянському Союзі і вказувала на щось дуже повільне. Та незважаючи навіть на невелику швидкість руху, трамвай став конкурентом місцевих візників. Вони підкладали на рейки каміння, колоди, намагались перевертати вагони. Попри всі негаразди трамвайний рух розвивався і ставав доволі популярним засобом пересування та вагомим джерелом поповнення місцевого бюджету. В 1911 році житомирський трамвай перевіз 2, 4 мільйони пасажирів.
Найактивніший розвиток трамвайного руху в Житомирі припадає на 1913-1916 роки. За цей час в місті було побудовано п’ять трамвайних ліній, що з’єднували між собою майже всі частини міста. З честю трамвай працював і в роки першої світової війни. 2 пасажирських вагони було переобладнано для перевезення поранених воїнів з вокзалу до військового шпиталю. В роки Великої Вітчизняної війни трамвай переживав важкі часи. Фашисти використовували пасажирські трамваї як вантажні для перевезення вугілля на електростанції. Цим було завдано величезної шкоди трамвайному парку. Після остаточного визволення Житомира 31грудня 1943 року почався новий етап розвитку трамвайного руху в нашому місті. Якщо в 1943 році довжина колії складала 6,3 км, то вже в 1949 році - 10,3 км, а кількість діючих трамваїв зросло з двох до 12. В 1954 році колії продовжилися до 15,4 км, число вагонів зросло до 26. На жаль з 50-их років житомирський трамвай став втрачати свої позиції. В зв’язку з новим генеральним планом забудови трамвайні лінії переносились з головних ліній на другорядні і замінювалися тролейбусними лініями. В період з 1955 по 1959 роки в Житомирі було демонтовано 4 трамвайних маршрути і зараз в нашому місті діє лише один маршрут..
Але не зважаючи на всі проблеми житомирський трамвай зберігає свою марку! У порівнянні з тролейбусом, який має 15 маршрутів, лише один трамвайний маршрут перевозить відчутну долю пасажирів, яка набагато більша значення 1/15. Успіх колективу зрозумілий. Інакше і не може бути там, де протягом більше, ніж століття накопичувалися досвід, майстерність, виховувалися династії трамвайників, які сумлінно виконують свою нелегку, але таку необхідну для житомирян роботу. Зараз щодня на лінію виїздять 12 трамваїв. Останні десятиріччя, нажаль, не оновлювався рухомий склад і підтримується він в належному стані саме завдяки золотим рукам працівників трамвайно-тролейбусного депо. За останні кілька років їм вдалося буквально з «нуля» відремонтувати дев’ять вагонів трамваю! І за це велика шана та подяка висококваліфікованим слюсарям, електрикам, інженерам, майстрам, які вкладають роботу частину своєї душі і тому відремонтовані ними трамваї практично не відрізняються від нових.
Однією з «родзинок» Житомира є ретротрамвай. До речі, це не тільки засіб пересування. Це справжній унікальний музей на колесах. Місткість трамвая до 30 пасажирів, працює він на лінії з травня по жовтень включно. Трамвай можна орендувати на свято, провести фото сесію, для дітей і дорослих проводяться екскурсії містом, приємні враження про які надовго залишаються в пам’яті як житомирян , так і гостей міста. Хочеться сказати теплі слова і про водіїв трамваїв(вагоноводів), робота яких є надзвичайно відповідальною. Від їх майстерності залежить безпека і комфорт пасажирів, адже вага вагону трамваю не менше 16 тон і він має відповідну інерцію, тому швидко його зупинити не можна – гальмівний шлях від 20 до 100 метрів. Таким чином робота водія трамваю потребує великої уваги, миттєвої реакції, спостережливості, і нарешті, досвіду. Таким критеріям відповідають ваговоноводи житомирського трамваю! Спасибі їм за їхню нелегку працю. Хочеться відмітити й те, що віднедавна стало зручніше стало пасажирам і кондукторам трамваїв. Це стало можливим завдяки запровадженню електронного розрахунку за проїзд.
А тепер знову повернемося до святкування ювілею трамваю. Гостями свята були керівники трамвайно-тролейбусних управлінь з багатьох міст України, Генеральний директор асоціації «Укрелектротранс» Вірченко В. В., Голова Центрального комітету профспілки працівників громадського обслуговування Романюк О. І., заступник міського голови Житомира Ткачук Д. Г. та багато інших. Зі сцени прозвучало багато гарних слів на адресу працівників Житомирського трамвайно-тролейбусного управління, було багато нагород, грамот, дипломів людям, які по праву заслужили їх своєю самовідданою працею, артисти Будинку культури подарували чудовий концерт. І найголовніше, всі бажали успішного розвитку, процвітання нашому житомирському трамваю, адже у одного з найстаріших в Україні трамваїв має бути майбутнє! І це незаперечно!